27 sep. 2013

Fröuggla

För två veckor sedan var Tim upp för att gå på sin farmors begravning. Tim hade en bra kontakt med henne och hälsade på henne varje gång han var upp till Skellefteå, så det var ju tråkigt när hon hamnade på sjukhuset och sen aldrig mer kom hem. Jag tyckte också mycket om henne (och farfar) men det var mer än trettio år sedan jag separerade från Tims pappa och begravningar är väl inget man går på om man inte behöver så jag var inte med (jag börjar ju grina bara jag sitter här och skriver om det).
Efter begravningen var Tim och hans pappa till farmor lägenhet för att se om det var något som Tim ville ha. En sak som han tog rätt på var den här tavlan med en fröuggla som han själv gjort när han var 6 år.
 Jag antar att det var jag som ritade upp ugglan och så fick Tim limma.
 Ugglan består av olika solrosfrön. Ögonen är ett par knappar.
 Grenen består av nån sorts pumpafrön och så är det små kvistar av mungbönor.

Och på tal om mungbönor så har jag ett recept på en god mungbönsgryta. Receptet fick jag av Tims dagmamma, så det var väl därför jag hade hemma mungbönor när den där tavlan gjordes.

Mungbönsgryta

  • ½ påse mungbönor
Skölj väl, koka i mycket vatten (ca 2-3 cm över bönorna), 1 timme, med
  • salt och
  • 1½-2 tsk curry
Blanda ner (och värm) när det kokat färdigt:
  • 1 msk farin
  • ½ burk krossade tomater
  • 2 stora gula lökar (hackade)
  • 1 grön paprika (hackad)
  • (1 st vitlök)
Ätes med mjukt bröd och eventuellt ris.

1 kommentar:

Susanne Johansson sa...

Supersnygga uggla . receptet i min smak

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...