4 sep. 2013

Hemgjord Paneer

Indisk vegetarisk mat har faktiskt fått mej intresserad av matlagning och jag kollar ofta på nätet efter nya recept. På Youtube finns massor av matlagningsvideor och några kanaler jag brukar kolla in är ShowMeTheCurry,  Madhurasrecipe och Manjulaskitchen. Allting ser så himla gott ut! Och enkelt är det att laga till - hemligheten med indisk mat är massor av kryddor, sen är det enkla råvaror som potatis, lök, linser, morötter, tomater, spenat och andra grönsaker som finns i vilken mataffär som helst. Och så mjöl och olja. Kryddorna är t.ex. chili, koriander, gurkmeja (turmeric), bockhornsklöver (fenugreek), spiskummin, ingefära, svartpeppar, paprika. Curry är en kryddblandning med flera av dessa. En krydda som nämns i recepten och som kanske är svårare att få tag i är asafoetida (hing) men den kan man nog klara sig utan. Här kan man läsa mer om kryddor i det indiska köket.
Som proteinkälla (förutom bönor/linser) så används mjölkprodukter (de heliga korna används inte bara som trafikhinder). En sak som ofta förekommer är paneer (uttalas paniir). Det finns möjligen att köpa i välsorterade affärer men man kan enkelt göra den själv. En video som visar hur man gör finns här.
Jag bestämde mej en dag för att prova. Till detta köpte jag 1 liter 3% mjölk (det går med 1,5%-ig också). Dessutom behövs något surt, t.ex citronsaft eller vinäger. Jag hade en sån där liten citronflaska hemma så det blev citronsaft.
Jag hällde mjölken i en kastrull och väntade tills det började sjuda (det var det som tog tid) och det gäller ju att röra om medan det kokar upp så mjölken inte bränner fast i botten. Sen hällde jag i cirka en matsked citronsaft och rörde om. Genast skar sig mjölken och blev till en grynig massa. Separerar det sig inte tillräckligt häller man bara på mer av det sura.
Sen silar man av vätskan från massan. Jag la en kökshandduk i ett durkslag. Låter man det bara rinna av så blir det en grynig massa liknande keso. Men vill man ha en ost som kan skäras i bitar och stekas får man lägga ostmassan i press. Den avrunna vätskan kan man använda som degspad till bakning.
Jag  pressadeur vattnet så gott det gick och vek ihop handduken om ostmassan till ett paket. Ovanpå ställde jag en skål och så råkade jag ha en melon tillhands som fick vara tyngd. Låt ostmassan ligga i press 30 minuter, sen är det klart.
Eftersom jag bara utgick från 1 liter mjölk blev det inte så stor ost, ca 140 gram, men det räcker till två portioner (för mej). Det ser fortfarande lite grynigt ut men osten håller ihop. Det smakar inte mycket eftersom jag inte hade kryddat med något, men nästa gång ska jag ha i lite salt i själva ostmassan för att ge lite grundsmak. Sen när man ska använda osten kan man marinera den med någon krydda.
Jag skar några kuber av halva osten och stekte dom med lite olja (och en aning salt på). Det blev riktigt gott bara så! Kuberna fick snabbt fin färg och lite knaprig yta.
Dessa stekta paneerkuber använde jag till sist i en gryta, som för övrigt består av zucchini, tomat, lök och kryddor. Resten av osten har jag sedemera skurit i tärningar och bara slängt ner i en grönsakssoppa. Det går att frysa paneer, men den håller sig några dagar i kylskåp ändå.
Paneer kan alltså användas på samma sätt som t.ex. tofu eller halloumi men blir mycket billigare.

Googla på paneer så hittar du en hel del recept där det ingår. Hos Ica hittade jag ett recept på Palak Paneer som ser frestande ut. Palak = spenat.

Vegetarisk/vegansk mat på svenska hittar du bland annat hos Vegannasol, Jävligt gott, Laga indisk mat och Amys piece of cake.
 Typisk indisk djungel där tigrar smyger omkring, osynliga i sin kamouflagedräkt ...
 Om man zoomar in kan man ana besten därinne i snåren ...
 Eller ... Jaså. Det var visst ingen tiger ... Kanske var det inte ens en indisk djungel, utan en svensk hallondito.
Va? Nä, jag har inte sett till Tiger idag, men han var förbi här igår ...

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Spännande osttillverkning! Det kan ju blir hur gott som helst med kryddor, tänker jag! Ha ha, jag gick ju på att du hade spanat in någon tiger i Indien från något klipp :) Korkat!

Miris Skaparlusta sa...

Hihi, kul du gick på det Lopplisa! Men Stellas hallondjungel är ju förvillande lik en sådan som tigrar lurar i :)

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...