Liiite syn nu ...

I fredags var jag till ögonläkaren igen. Han sa att det var 100% säkert att det är synnervsinflammation jag drabbats av. Och att jag fått en ordentlig omgång av det! Ja, den senaste veckan har jag ju haft noll syn på högerögat. Men idag börjar jag få åtminstone aningens ledsyn - jag kan uppfatta möbler och dörröppningar.
Jag ser konturerna av datorskärmen för att kanten är mörkare än väggen bakom. På armslängds avstånd ser jag inte saker som är mindre än 2 dm, men om jag spretar med fingrarna och viftar framför mej, så ser jag en skugga av handen om bakgrunden är ljus. Så det har vänt, även om det är mycket långt kvar innan jag har någon egentlig nytta av ögat. Däremot har jag ju fått värk i vänster öga bara för att det förstås blivit överansträngt. Att läsa och pyssla sliter på ögat, men det går ganska bra att sitta framför datorn, för här kan jag zooma in texten så det blir mer lättläst.
Om en månad ska jag tillbaks till ögondoktorn, och så har han skickat en remiss till neurologen. Och det tar väl 3-4 månader att få komma dit, sa jag. men han trodde det skulle gå fortare för mitt fall är väl lite mystiskt (för han påstod ju åter igen att jag är för gammal för att drabbas av detta). Jag hoppas jag får komma inom ett par månader åtminstone ...
Igår hade jag ju Lina och Agnes som pysslade och även min mor var här och gjorde ett par änglahängen, och så fick jag lära henne knyta ett makraméarmband. Tyvärr glömde jag fota mors alster. Själv har jag ju lite problem, men jag gjorde faktiskt ett armband med det nya toggle-låset med en ros på.

 Även om det här armbandet alltså har ett lås, så trädde jag det på elastisk tråd, för jag klarar inte av att pyssla med små klämpärlor och knutgömmor som behövs med smyckewire. Knyta knutar går i alla fall bra även om man är halvblind. Jag har använt blå akrylpärlor och silverkulor.
  Ett riktigt snygg lås, tycker jag. 
Jag har också ett annat nytt toggle-lås.
 På det här är ringdelen 10mm i diameter, så det är litet och nätt. Staven är 17mm lång. Det kostar 3 kr/set.
Ringdelen med rosen är ca 17x18mm och staven 23mm lång. Roslåset kostar 4 kr/set.

Read Comments

0 kommentarer: