24 juni 2010

Några andra halvädelstenar


Överst sodalit-pärlor, 8mm stora som kostar 1,50/st. Sodalit kallas ibland för vishetens sten och ska vara bra för att komma tillrätta med mental förvirring (hmmm, jag måste nog göra mig ett halsband av dem). Under dem små lepidolit-pärlor i olika färger. De är 4mm och kostar 50 öre/st. Lepilodit är en mineral som anses ha en lugnande och avslappnande effekt (sömnpiller?).
Alla förknippar väl jade med grönt - jadegrön är ju en färg. Och förmodligen är väl den gröna jaden vanligast, men jade är term som betecknar flera olika mineraler och de finns i ett flertal färger, bl. a. violett. Så de sista pärlorna är alltså lila jade. De är halvtransparenta så när solen lyser genom dem så ändras färgen från mörklila till det du ser på den sista bilden. Tittar man riktigt noga så ser man ett tunt "ådernät" i pärlan. Jadepärlorna är 8mm stora och kostar 1,50/st.

Uppdatering 120211: Nu har jag också 6mm ametistpärlor som ju är lila. De kostar 1 kr/st. Dom och en hel del andra halvädelstenar hittar du här.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...