20 juni 2010

Nästan swarovski - tjusiga pärlor!





Efter mycket funderande och forskande så har jag nu bestämt mig för att dessa pärlor förmodligen inte är äkta swarovski, även om säljaren kallar dem swarovski.
Jag sökte på Internet efter information om hur man ser skillnad på äkta swarovski och kopior - och de här är så välgjorda att det enda "felet" jag hittat är att de är lite för lätta (äkta swarovski innehåller bly och är därför tyngre än vanliga glaspärlor). Lystern är svår att avgöra utan några garanterat äkta att jämföra med, men jag har i alla fall inte sett några glansigare pärlor - det var en WOW!-upplevelse att se dom. De är glittrigare "live" än det går att få på bild.
Så vill man ha något som ser ut som swarovski men har för liten budget för den äkta varan, så är det här alternativet.
De tre översta är 4mm bicone i blygrå plätering, bronsfärgade och de nedersta är i transparent kristall som är till hälften silverpläterad. På dessa tre har jag nu satt priset till 50 öre/st (Jenny du har 1 kr tillgodo eftersom du fick betala mer tidigare).
De gula är i en modell som kallas helix, en lite annorlunda slipning. De är 6mm stora och kostar 1,50/st.
De sista har en blålila AB-lyster och är helt enkelt superläckra. De är 8x6mm stora och kostar 2 kr/st. Jag använde några av dem till ett armband som finns här.
Mer i samma stil här ("disco-kulor") och här.

1 kommentar:

Eva sa...

Fina gnistrande pärlor tycker Tant Grön som har semester, miri du är väl med i mina utlottningar på bloggen?

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...