Käppväska och utegym

Nu har jag sytt en egen väska till min käpp. Jag hittade ett tyg med ränder i matchande pistagegrönt och lila.

 Den här väskan är lite större än den medföljande så jag kan rymma börsen och eventuellt nåt annat jag också vill ha med mej. Och så gjorde jag den förstås med axelrem som jag ville ha för att slippa bära.
 Jag satte in en grön dragkedja nästan längst upp på framstycket och så strök jag på reflexer i form av upp och nervända V:n.
 Fotad med blixt syns reflexerna mycket tydligt.
 Till axelremmen klippte jag en grön remsa, men tyget var en aning för kort, så jag skarvade med lilarandigt i vardera änden. Det blev ju faktiskt en snygg finess.
Förutom att det gröna matchar käppen, så passar det lila ihop med min mörklila jacka som är den jag använder nu när det blivit lite kyligt.

Det här är en väldigt enkel väska att sy. Här är instruktioner.
  • Välj ut en dragkedja i lämplig längd. Klipp ett fram- och ett bakstycke i samma bredd som dragkedjans längd och den höjd som väska ska vara + sömsmån. Klipp en remsa till axelband så lång du vill ha (skarva eventuellt), och fyra gånger bredare än du vill ha den färdiga remmen.
  • Klipp av framstycket där dragkedjan ska vara. Sy ihop dom två delarna med dragkedjan. Se till att dragkedjans rätsida kommer på tygets rätsida.
  • Vik axelremmen dubbel på längden och pressa. Vik in kanterna ända in mot mitten så bredden halveras. Pressa och sy ihop kanten.


  •  Lägg framstycke och bakstycke räta mot räta och lägg in axelremmen mellan (se till att den inte är vriden). Nåla fast axelremmens ändar mot väskans överkant (låt ändarna sticka fram en bit så dom säkert kommer med i sömmen). 
  • Nåla ihop fram och bakstycke. Se till att dragkedjan är öppen, men se också till att hålla ihop den öppna änden och nåla fast den så det inte glappar där när du syr ihop.


  • Sy ihop väskan runtom och sicksacka. Vänd ut väskan genom den öppna dragkedjan. Peta ut hörnen och pressa eventuellt. Klart. 
  • Strykreflexer kan strykas på efteråt, men vill du göra applikationer eller annat som ska sys på, så gör du det förstås innan väskan sys ihop.
Jag invigde väskan och käppen med en promenad idag, tillsammans med Eva (känd som Tant Grön). Vi gick och kollade in det nya utegymmet.
 Det ligger lite undanskymt i skogsbrynet bakom Bolidengården.
Fyra olika redskap finns det, för att träna armar, axlar, ben, mage, rygg. Tyvärr fick jag inte publicera bilden, men Eva klarar av det där där man stödjer sig på underarmarna och lyfter benen rakt ut. Jag har ingen chans på det, alldeles för svaga axlar för att klara min egen vikt, och förmodligen inga magmuskler som orkar lyfta benen heller. Det enda jag pallade med var det bortersta redskapet där man knäböjer och häver en stång. Jag tänkte jag skulle prova rygglyft på det närmaste redskapet, men fick för mej att jag skulle fastna med fötterna mellan ribborna, eller ställa till det på nåt annat vis så jag inte skulle kunna ta mej hem sen. En bra promenad fick vi i alla fall.

Read Comments

3 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

En färgglad käpp d har skaffat och praktisk. Är det din sjukdom som gör att du har börjat halta? Väskan blev ju med fin och matchande till din färgglada jacka. Ute gymmet såg intressant ut.

lopplisa sa...

Smarta dessa hopfällbara käppar! Snygg är din dessutom! Fin väska!! Skulle också passa som väska för utomlandsbruk, ja, typ på semester. En fråga bara.. när du syr dragkedjor, byter du pressarfot på maskinen då??

Miris Skaparlusta sa...

Ja, Susanne, det är mitt högra ben som börjar bråka om jag går längre sträckor. Problemet började 2003 och det var första gången MS kom på tal, även om det då avfärdades.

Till Lopplisa: Jo, en dragkedjepressarfot behöver man, annars är det ganska hopplöst. Ja, det är en praktisk modell på väskan, känns trygg med dragkedjan då man vill bära med sig börs, mobil och nycklar, så sy en du också.