Böcker om lappverk

Här är ett par böcker som jag hittade på biblioteket - båda med inspiration för att sy med lappar. Dags att dyka ner i lapplådan igen och återvinna lite skräpbitar.

"Roligt med lappar" av Marie-Janine Solvit. LTs förlag 1979, ISBN 91-36-01111-8, ca 94 sidor.

Den har ju några år på nacken denna bok, men en hel del inspirerande bilder fanns i den.

Till såna här applikationer kan ju även de minsta tygbitar komma till nytta.
Sy remsor av alla möjliga udda och oregelbundna bitar och sy ihop remsorna till ett crazy-lapptäcke.


Lite kompositionsidéer.


En applikation för den mer ambitiösa.
Hus inspirerar mej ...
särskilt fantasifulla hus!
Verklighetens hus finns i Amsterdam. Den här bilden hittade jag på Pinterest - det är nog ganska tydligt att inspirationen till den där bonaden kommer härifrån ...

Lite tekniktips finns också i boken.

Dessutom några virkade "lappar".

Den andra boken är:
"Skapa med lappar" Rabén & Sjögren 1992, ISBN 91-29 61668 9, ca 96 sidor.
Här är det mer tredimensionella ting att sy av lapparna.
Mallar som man kan rita av.
Kudde med små rundlar och volang.
Hur man syr ihop sexkantiga lappar för hand - klassiskt lappverk.
Det här kan man ju sy på maskin rätt snabbt.
Här är ett mer tidsödande handarbete i form av en skir gardin.
Kort med vikta motiv
Hur man gör ett sånt här stjärnmönster visas här eller här.
Stjärnformade doftkuddar.
Mönster till nallen finns i boken.
Och denna skotte-hund.

Lapptäcksmönster
Örhängen av små tygrester.

Och på tal om lappar stod jag en dag och klippte till tyglappar för fler snytingfodral.
Återstår att komponera ihop bitarna.

Read Comments

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Tack för tipset! Dags att beställa mer böcker på bibban.

lopplisa sa...

Fin inspiration! Ska bli spännande och se vad du får för ingivelser efter dessa böcker!

myrica sa...

Jag gjorde ett lapptäcke för många år sedan till mitt brorsbarn sedan har jag jag gjort en duk oxå, det är rätt kul när man väl får börjat.
Ha det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Ja, lapptäcken är kul att göra om man tar sig tid, att se motivet/mönstret växa fram sporrar en att få det klart.