4 okt. 2013

Hummus och lite annat

Mina matexperiment fortsätter med lite av varje.
 En macka med fyra hemmagjorda ingredienser - chapati, hummus, paneer och "turkisk" yoghurtdressing. Yoghurtdressingen består av vanlig lättyoghurt som fått rinna av i ett kaffefilter så den blivit tjock och sen blandade jag bara i bostongurka.
Jag bredde hummus på chapatin, la på spenatblad, skivad tomat, ett par skivor paneer och så en klick av dressingen. För att kunna äta denna macka fick jag vika ihop brödet och äta det ungefär som ett fyllt pitabröd, och det var SUPERGOTT!!
Chapatis är enkla att göra, men att få dom att puffa upp kan vara lite svårt - jag har bara fått dom delvis puffiga. Jag hörde i P1:s matprogram "Meny" att man kan grädda dom på spisen och sen lägga in dom i ugnen en stund, då ska dom puffa upp. Får kanske prova det nån gång, men det är heller inte nödvändigt att dom puffar upp. Här finns receptet från "Meny".
 Hummus har jag haft tanke på att göra i åratal men inte förrän nu har det blivit av. Och det blev riktigt lyckat. Jag ville ha en bredbar hummus som smörgåspålägg, så jag gjorde den ganska fast (som bredbar leverpastej kanske, eller en kakdeg). Vill man ha en dipsåshummus får man spä ut med vatten till lagom konsistens.  Eftersom jag inte gillar vitlök så skippade jag det, men i övrigt följde jag receptet någorlunda (kryddade med spiskummin, chili och svartpeppar + salt). Det går ju att variera efter egen smak med kryddning och konsistens, så man behöver inte slaviskt följa något recept utan mixar ihop som man själv vill ha det. Recept kan man googla efter och här finns en video som visar hur man gör. Snabbast går det ju om man använder burkkikärter, men jag hittade en förpackning torkade kikärter i skafferiet, så jag kokade dom.
 En ingrediens som kanske bör ingå är tahini - sesampasta. Eftersom jag inte hittade nån färdig tahini på affär'n här, så blev det till att göra egen. Tahini består helt enkelt av skalade sesamfrön och olja + en nypa salt. Sesamfröna rostas lite lätt i ugn, eller i en stekpanna på spisen som jag gjorde - jag tyckte det var enklare att hålla koll så dom inte blev brända på det viset. Sen häller man dom i matberedaren med en skvätt olja och mixar. Man får stanna av lite då och då och skrapa ner från kanterna och eventuellt hälla på lite mer olja. Det tar en stund men till slut har man en slät "sås" när sesamfröna förvandlats till sesamolja.
Förutom som ingrediens i hummus kan man göra en tahinisås som passar till falafel (som ju också har kikärter som huvudingrediens). Här finns ett videorecept på en sån sås. Se snuskigt gott ut - jag får nog göra mer tahini och falafel också ...
Bredbar hummus gör sig väldigt bra på fullkornsfrukostbröd tillsammans med några skivor inlagd gurka. Kikärter har högt proteininnehåll (21g/100g) och lite fett (5g/100G) och sen beror det på hur mycket tahini och olja man mixar i (sesamfrön har högt fettinnehåll (55g/100G) men också bra med protein (ca 27 g/100g). Hur som helst bör det bli nyttigare än smör och margarin + annat pålägg.
Ett annat pålägg som jag gillar är keso med kaviar och gräslök. Passar särskilt bra till rostat bröd.

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Spännande matlagningskonst!! Sesampasta brukar jag köpa färdig, men kanske blir det så att jag testar "din" variant nästa gång. Det verkade ju inte vara så komplicerat i alla fall! Ha en fortsatt fin helg!

myrica sa...

Jag har nog inte provat detta, det ska jag, du får det att se så lätt ut.
HA det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

För att jag ska göra något i matväg ska det vara enkelt och snabbt och flexibelt - alltså sånt som inte kan misslyckas bara för att man improviserar. Att följa avancerade recept med krav på millimeterprecision är inte min grej, det måste finnas utrymme för lite experimentlusta.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...