3 aug. 2012

Inspirerande Youtube-länkar

Ifall fantasin tryter kan man ju hitta en massa pysselvideor på Youtube, och här är några som jag hittat ... Även om de är på spanska eller engelska så är det tydliga instruktioner så man ser hur det görs även om man inte är så hemma på språket.
Lampskärm av sugrör och pärlor - härlig mysbelysning nu när höstmörkret smyger på. Jag måste skaffa såna här sugrör!

Armband med kedjor och mockaband - som det orangea. Jag har ju fuskmockaband i olika färger, och några kedjor med större länkar som kan funka - jag får nog testa det.

Tjockt virkat armband/pulsvärmare med pärlor. Har man många pärlor och är mer ambitiös så skulle det ju kunna bli ett pannband eller skärp också ...

Virkat halsband med pärlhängen. Det ser ut att vara träpärlor i hängena, men det går ju att göra av mycket annat.


Rosor av sicksackband. Mina sicksackband är nog för smala - får försöka få tag i bredare ...

Armband med massor av knappar.  Det behövs fyrhåliga knappar till detta, så det måste jag kolla om jag har ... Åtminstone hade jag några när jag gjorde dessa armband.


Har man inte tillgång till skruvkorkstetror, så finns det en variant med kardborrelås. Den extremt färgglada tejpen som används i denna video skulle jag vilka ha ...

Necessär av plastflaskor! Mjuka flaskor - typ Icas 1½ liters läskeblaskflaskor. Virkgarn och en dragkedja behövs också. Ett projekt för ambitiösa ...

Tavelkonst med rullar av papper. Det här måste jag ju göra! Till skillnad från den andra pappersåtervinningen (reklamblad/dagstidning), så får man ju här använda t.ex. månadsmagasin med bättre papper och mer färg.

Man behöver inte vara plåtslagare eller silversmed för att göra denna träask täckt med aluminiumfolie. Även pappaskar kan få denna metallook. Jag gjorde ju också "metallpärlor" av chokladfolie ...

Jag har tänkt förut att man skulle kunna göra mosaik av äggskal, men det är först nu efter jag sett denna video som jag börjat spara på äggskalen, så det kanske blir nåt nu ...

Mer äggskalsmosaik - gjort på såna här fanerformer som jag råkar ha.

Pappersmobil. Sätt ihop sex sådan så blir det ...
...en papperssnöflinga (eller blomma). Jag har både enfärgade och mönstrade papper som kan passa.

Hoppas du fick lite inspiration!

2 kommentarer:

Susanne sa...

Många fina tips på, tack! Gillade bäst filmen med den lilla väskan med av en tetra förpackning.

myrica sa...

Så mycket fint du hittat, ska nog kolla in dom lite närmare.
Kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...