Mönster till Suzani-inspirerade kuddar

Jag pratade med min mor idag och hon ville att jag skulle fixa materialet till en Suzani-kudde så hon skulle ha något att brodera. Och då tänkte jag att jag måste göra ett mönster också. Den kudde som jag gjorde förut improviserade jag bara ett mönster till, genom att rita och klippa ut krumelurer av papper och prova mig fram. Men nu har jag ritat i datorn och gjort två mönster.
De applicerade delarna kantas ( sys fast) med langettstygn. Här har jag ritat in lite broderier i vitt (men du kan ju brodera fritt som du tycker), man kan förslagsvis använda stjälkstygn eller kedjestygn. Rundlarna med ekrar är också langetttstygn som utgår från en mittpunkt. Som extra dekor kan man förstås också sy på pärlor eller paljetter
 Det här mönstret är krusidulligare i sig självt och jag gjorde inte så mycket extra broderier på det. De vita prickarna tänkte jag skulle vara stora pärlor eller små knappar.
Mönsterskisserna visar 1/4 av mönstret, så där det ska vara ett sammanhängande stycke får du upprepa mönsterbiten 4 gånger runt en mittpunkt. 

 Skriv ut i helt A4-format så blir det lagom till en 40x40 cm kudde. Du kan också göra ändringar med utgångspunkt från mallarna och göra ditt eget mönster. För den som verkligen gillar att brodera så ska mönstret naturligtvis broderas helt och hållet som ett riktigt Suzanibroderi, istället för att appliceras.

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

De här hade jag helt missat!! Sjukt fina!!!!