Makramé

Det var in en tjej härom dagen, som köpte pärlor och makramétråd. Hon sa att hon var nybörjare på att knyta makraméarmband (och jag har knappt ens försökt). Då sa jag att hon kunde hitta massor av inspiration på nätet - för det trodde jag verkligen (jag menar, där hittar man ju allt). Men det visade sig svårare än jag trodde, upptäckte jag när jag själv gav mej i kast med att söka just makramesmyckeinspiration. Därför bjuder jag härmed på de fynd jag gjort. Vad man ska söka på är micro macrame för att hitta just smycken.
Först och främst är det ju bra att lära sig själva knytandet. Och på Free Macrame Patterns.com så hittar man beskrivningar på alla slags möjliga och omöjliga knutar och knopar. T. ex. hur man gör en snygg låsögla.

Mönster/beskrivningar på både smycken och allt möjligt annat man kan knyta finns också. Ett sånt här armband t.ex.

Många gör bara armband med svart tråd, men kolla så snyggt det är med färg!


Överblivna trådstumpar kan användas till mindre projekt, som den här lilla dockan. Beskrivning finns på Artminds blogg.
Inspirationsbilder

Ett par bilder från Hotz Jewery
Jag har några pärlor liknande dessa silver"stenar" - de ser ut så här, lite äggformat ovala.
De är ca 24x17mm och knappt 2mm tjocka. De kostar 2 kr/st.
 Gemco säljer färdiga smycken, men lite inspiration kan deras bilder också ge. Några tjusiga knappar istället för pärlor är ett alternativ.
Eller metallringar ...
 
Micro-Macrame Jewelry.com har några tjusiga modeller. Man kan beställa beskrivningarna, men dom är förstås på engelska och inte så billiga heller, men att titta på bilderna för inspiraton är ju gratis ändå.
Det här är i min smak - färgrikt! Jag måste försöka lista ut hur man göra såna här örhängen!

Knotgypsy på Flickr har en del fina smycken (och mysiga katter). Och jesalynn på Etsy har några lite annorlunda armband där knytet är lindat med band (perfekt om man gör fula knutar, hihi).
Jag återkommer när jag hittat mer som kan vara av intresse.

Read Comments

0 kommentarer: