Förra veckans smyckekollektion

Egentligen har jag tänkt göra uppehåll i smyckepysslandet (det har blivit för mycket av det och för lite av allting annat), men jag kan ju inte bara sitta och rulla tummarna när jag är i butiken och väntar på kunder (januari är ju inte bästa månaden för omsättningen). Men jag funderar på att skaffa mej en billig symaskin som jag kan ha där nere så kanske det blir något sytt. Att måla tavlor är mer vanskligt ifall det kommer in nån - det är lite besvärligt om man måste avbryta - dessutom vill jag inte visa mina tavlor förrän de är klara.
Så i väntan på en symaskin blir det nog mest smyckepyssel dom där timmarna ändå. Här är det jag fick ihop förra veckan.

 Det här armbandet tog en stund att göra. Som vanligt improviserade jag och fick göra om lite innan jag blev nöjd. Jag ska göra ett inlägg där jag visar steg-för-steg hur det är gjort, det är inte så svårt när man vet.

 Ett ganska långt halsband med kopparkedjor, brons/kopparpläterade pärlor, några blågröna glaspärlor och ett "mynt".
 Gröna bronspläterade glaspärlor satte jag på hattpinnar och gjorde hängen av.
 De ovala har jag inte lagt upp än, men dom är 9x6mm stora och kostar 1 kr/st. Pärlorna mellan ovalerna är gröna och ungefär 1/3 har en blåskimrande plätering. Jag satte dessa med ovalerna på öglepinnar och länkade ihop med några cm kedja.
 Jag har några såna här pennyberlocker - de har olika fram- och baksida (som mynt ju brukar ha).


Ett halsband med fem stora ovala cloisonnepärlor och guldfärgade metallpärlor i tre storlekar (3, 5 och 6mm). Jag har sådan här cloisonnepärlor i några olika färger men bara fem av varje, så just denna färg har jag inga fler av.
 Örhängen av toggle-lås. Jag, metalldelen är en del av ett togglelås (jag får hitta på att göra något av stavaen också). På den lindade jag fast en tunn metalltråd, trädde på några rondeller och ett hänge av en kristalldroppe. Togglelåset har jag visst inte lagt upp än, jag får börja skärpa mej - jag har inte ens fotat det kompletta låset. Mer till min att göra-lista.

 Och så ett halsband med de där mysiga sammetspärlorna. Pärlhattar (kommer) och mellandelar av tibetsilver, och så en svart vaxad bomullstråd avslutad med ett togglelås..

 Sist ett armband/halsband av knappar trädda på en bomullstråd.

Read Comments

0 kommentarer: