31 juli 2010

Koppar och guld

Om nu någon fått för sig att man inte kan mixa olika metallfärger, så vill jag meddela att det kan man! När jag fick de här filigree-pärlorna i koppar och guld så bestämde jag mig för att göra just en sådan mix. Först gjorde jag ett halsband, men jag blev inte nöjd med det, så då bidde det ett armband istället. Och av överblivet material så blev det också ett par matchande örhängen. Filigree-pärlorna sattes på öglepinnar tillsammans med ett par gröna pärlor. Förutom pärlorna så använde jag en kopparfärgad kedja och en i guld. För att länka ihop delarna använde jag bronsfärgade bindringar (så det blev en tredje metallfärg, jag hade fler sådana ringar än kopparfärgade). Örhängeskrokarna är också i brons. Kedjorna till armbandet fästes i ett 5-till-1-avslut (som jag tyvärr bara har några enstaka av, ska försöka få tag i mer sånt). Kopparfärgade klolås har jag i alla fall flera av.

Filigree-pärlorna kostar 1 kr/st. De kopparfärgade är 8mm stora och de guldfärgade 10mm. De gröna pärlorna trodde jag att jag lagt upp, men jag hittar dem inte, de är i alla fall 6mm stora och kostar 50 öre/st.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...