6 dec. 2011

Pärlplattor och hamapärlor (nabbi)

Förr hette såna här pärlor Nabbi, nu heter dom Hama. Jag har den storlek som heter midi och det är den ursprungliga nabbistorleken. De finns i mixade färger i fyra olika typer (jag har tyvärr inte sorterade färger), standard, glitter, pastell och neon. Du kan köpa i 20 grams påsar (ca 300 st) för 4 kr, eller större mängder (jag väger dom).
Motivplattor för midipärlor har jag i olika former.
 Häst, katt, hund och ko ...
 Groda, fjäril och nalle ...
 Kyckling (eller ankunge?), blomma, flicka och pojke. De kostar 15 kr/st.
Fyrkantiga små 7x7 cm kostar 4 kr och de stora (14,5x14,5 cm) som kan kopplas ihop till ännu större kostar 15 kr/st.

 Några inspirationsbilder.



Men man kan ju göra annat av dessa pärlor också. Här är ett armband som jag gjorde med de neonfärgade på memorywire.
Och så hittade jag ett par hängen gjorda för så där förtio (!) år sedan av nabbipärlor.
 Indianinspirerat ...
Man börjar längst ner och trär sedan tråden från två håll genom pärlorna rad för rad.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...