Knyta knutar

Som jag nämnde i inlägget om nya silkesnören, så har jag hittat en massa instruktionsvideor på Youtube om knutar och knopar. Här ska jag tipsa om några.

Hur man knyter denna Ashoka Chakra knut visas här. Snyggt som hängsmycke och man skulle ju kunna sätta pärlor i ytterkanten om man vill - jag ska ta och prova det här.

Hur du gör en sån här liten boll visas här. Fin som knapp på ett makraméarmband.

En variant av randigt band. Det finns flera tvåfärgade band som kan användas som t.ex. armband. Klicka på bilderna nedan så kommer du direkt till varje video.



Det keltiska hjärtat ovan och oliasknuten nedan passar som fokus på ett halsband.
Och det lite mer avancerade korset ...
Alla dessa instruktionsvideor kommer från TIAT (Tying It All Together) och det finns många fler. Det finns också andra som visar hur man gör, men jag tycker TIATs videor är väldigt bra - dom visar mycket tydligt - och långsamt - steg för steg hur man gör - man kan titta på och göra samtidigt, utan att behöva pausa och backa. Sen kan man förstås behöva repetera ett par gånger innan det sitter i huvudet.
Det snöre som används i de flesta videor kallas paracord (fallskärmslina) men det mesta kan nog knytas med vilka snören och band som helst gissar jag.
Något som verkar vara poppis är paracord bracelets. Tuffa armband som passar både killar och tjejer. De kan göras utan lås (så man bara drar det över handen), med ögla och t.ex en knutboll som knapp, eller med remspännen som de på bilden. Jag har just beställ ett gäng sådana spännen (mest svarta men även några olika färger). De här är knutna med den vanliga standardmakraméknuten, men man kan ju välja t.ex någon av de olika tekniker som jag länkat till här ovanför. En annan variant visas här.

Av smalare snören/trådar t. ex. moulinégarn så kan man ju göra de här vänskapsarmbanden. Just det här är en lite mer avancerad variant och har man inte prövat den här knyttekniken tidigare så kan det kanske vara lite knepigt (videon är inte så där jätteenkel att följa), men kommer man bara på det så ska det väl gå. I den enklaste varianten knyter man bara åt ett håll hela tiden och får ett diagonalrandigt band som på den nedre bilden.
Instruktioner (text och tecknade bilder) för dessa finns hos Ben Franklin. Videoinstruktioner finns bland annat här.

Read Comments

4 kommentarer:

Susanne sa...

Jättefina! är det en typ av makramé?
Kram Susanne

Miris Skaparlusta sa...

Ja, makramé är ju skapandet av diverse föremål med hjälp av olika knopar. Själva knoparna är sådana som sjömän använt i alla tider för praktiska ändamål, och dom började också tillverka makramésaker - säkert en trevlig tidsfördriv på långa seglatser ...

moa wirsen sa...

vad köper du nylonsnörena

Miris Skaparlusta sa...

Jag har köpt en del på Ebay, men också på Cchobby.se - dom har stort utbud av olika snören.