Lättstickat - Finstickat

Hittade en ny stickbok på biblioteket. "Lättstickat - Finstickat" av Anna Wilkinson. Massolit Förlag 2013. ISBN: 978-91-87135-46-0. 141 sidor.

 Innehåller grundläggande stickteknik och tips för nybörjare, men också rätt avancerade modeller för erfarna.
 Hur man stickar slätstickning, rätstickning, resår och mosstickning kan vara bra att kunna.
 Dom här vantarna och halsduken med garnbollar finns det beskrivning till här, för den som inte har tillgång till boken.
 Mosstickad krage i bouclégarn, med broderade ränder. Skulle jag kunna tänka mej att göra för jag behöver ju alltid något värmande runt halsen.
 Dessa koftor med flätmönster är dock inget för mej (hade jag varit 40 år yngre och ett antal kilo slankare kanske).
 Kofta med broderier. Jag kan tänka mej att ta en genväg och göra broderiet på en redan färdig (köpt) kofta.
 Mönsterstickade bårder. Hur bär man sig åt för att få lagom elasticitet i stickningen när man gör sånt här mönster? Utan att det blir antingen för stumt eller för löst så det blir glepor.
 Vad jag verkligen skulle vilja lära mej, det är att sticka sockar, varma yllesockar för mina frusna tår. Jag får väl plocka fram strumpstickorna och prova. Förutom att hålla reda på alla stickorna och inte tappa dom, så är det ju det där med hälen som är det knepiga. Jag behöver nog nån som visar hur man gör, så om jag lyckas sticka muddarna så får jag väl be Monica i garnaffärn om en liten lektion. Vore verkligen kul att få till det.
 Det här rutmönstret blev jag sugen på att prova i något sammanhang. Rätt avancerat men enklare än det ser ut, för man stickar bara de vågräta ränderna och sen broderar man de lodräta.
En rejäl mössa. Stickas på rundsticka 10mm. Borde inte ta så lång tid att få ihop med ett sånt tjockt garn.

Read Comments

2 kommentarer:

myrica sa...

Men vilka fina saker det fanns i boken, det är så mysigt om inte att sitta och kolla runt, man får bra idéer.
Hoppas att du får en bra helg
kram

lopplisa sa...

Trevlig bok!! Rutmönstret och de prickiga sockorna föll mej mest i smaken! Har'u satt igång med något projekt??