Ur gömmorna - cernitsmycken från 80-talet












På den tiden då jag var riktigt kreativ, på 80-talet, då jag var småbarnsmamma och av någon anledning hade en massa energi (jag sydde alla Tims kläder också och t.o.m. bakade bullar!) så hade jag min första smyckeskaparperiod. Och det var då jag upptäckte cernitlerans oändliga möjligheter. Så här är en bunt bilder på gamla halsband som kanske kan inspirera (det är ju lite 80-talsinfluerat mode nu). De två första skapelserna är målade med guldfärg. Sen är det några marmorerade bruna pärlor. Och så det stora i svart och silver - alla pärlor till det är gjorda av cernit. Jag målade den svarta cernitleran med silverfärg - innan härdning. När färgen torkat plattade jag ut leran så färgen krackelerade och sen skar jag ut de stora formerna och rullade resterna till några runda pärlor. Det röda smycket har en snäckformad del av cernit och några olika pärlor. Det svarta hängsmycket, med några silverdetaljer, ser ut som en liten läderväska och det sålde jag en hel del av. Ett pärlemorvitt hängen med några guldpärlor och sist ett par halsband med rosa och gröna vridna cernitpärlor, runda röda och mörkgröna pärlor också av cernit, kombinerat med några vanliga plastpärlor. Just de här vridna pärlorna passar också bra till örhängen, här hittar du ett par sådana. 

Read Comments

0 kommentarer: