1 juni 2016

Papperspärlemani

De tre senaste veckorna har jag varit fokuserad på tre saker - en klar förbättring jämfört med mitt vanliga tillstånd då jag fokuserar på ingenting eller nåt (eller några) dussin saker samtidigt. Att jag skulle fastna för att spela Wordfeud hade jag inte väntat mej. Att måla prickiga tavlor på löpande band hade jag knappast heller trott mej vara kapabel till.

Att rulla papperspärlor är däremot ett typiskt pyssel som man kunde förvänta sej att jag skulle fastna för. Eller rent av gå till överdrift med. För så många papperspärlor behöver jag väl inte?
 Som alla dom här och lite till. En helt onödig syssla alltså. Men mycket roligare än att städa eller röja utomhus (särskilt nu när det är så gräsligt onödigt varmt). Fast jag var faktiskt ute och grävde ner en gräslökstuva idag ...

 Egentligen är det min mors fel ... För när hon var här för ett tag sen så visade jag henne ett halsband jag gjort tidigare (det här) och hon blev förtjust i det, så hon fick det. Eftersom jag själv gillade det så bestämde jag att då får jag göra ett nytt. Och började alltså rulla fler pärlor ...
... och ännu fler ...
 Sen började jag försöka hitta tidningssidor som har ett genomgående färgtema på hela sidan för att få färgmatchade pärlor, Till några av dom här har jag också valt ut passande glaspärlor.
 Och ibland blir det väldigt färggrant ...

Jag har gjort några halsband, men inget som liknar det där som jag skulle göra ...
Det går åt 17 papperspärlor som är 2 cm långa och 18 st 6mm runda pärlor, då blir det ett ca 45 cm långt halsband, vilket jag tycker är en lagom längd.
Beroende på vilka pärlor man kombinerar papperspärlorna med så kan de få helt olika uttryck .., 
som de i blåa nyanser. De runda blå förstärkte det blåa i papperspärlorna, medan silverpärlorna hade en dämpande effekt. Intressant tycker jag.

Jag håller också på och målar en ny tavla - med ringar och prickar - men också med ett motiv som jag här avslöjar en detalj av ...



2 kommentarer:

Grahnslöjd sa...

Det är lätt att bli smått besatt av såna roliga pyssliga saker;) Fina blir pärlorna och halsbanden i alla fall!! Och tavlan ser jättespännande ut!!

Susanne Johansson sa...

Papperspärlor är ett återbruks pyssel som jag inte har prövat. Jag tycker dina prick tavlor är bedårande fina!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...