Nytt sovrumstak

Jag drabbades ju i januari av varje husägares mardröm - vattenläcka - och har sen dess varit utan tak i sovrummet. Det har så att säga hängt på tork sen dess. Men nu äntligen och till slut har jag fått ett nytt sovrumstak! Jag fick stiga upp före 8 igår för att byggaren skulle komma då, men det var det värt, för några timmar senare hade jag ett helt och snyggt tak.

 Det syns ju inte så väl, men det går att ana på den här bilden, att dom här takpanelerna har en trästruktur som vitmålade brädor.

Det gamla taket bestod av målad väv spänd över hela taket. Bakom detta dolde sej ett lappverk av allt möjligt ...
Och det såg ju ut så här när det öppnats och tömts på blött sågspån.

Efter att ha stoppat in isolering och lappat ihop det upprivna hålet så behövdes det reglas för att sätta upp det nya taket.
Det blev ju betydligt snyggare redan där.
Jag fick stiga upp i morse också, för då kom han och gjorde slutfinishen genom att spackla och måla taklisterna. Sen städade han efter sej också!

Den skicklige och trevlige byggaren heter Rickard Sundberg och driver och äger företaget VBAB - Västerbottens Entreprenad och Byggservice AB. Kan verkligen rekommendera honom - även min granne Börje som fick fixat en vattenskada i källaren för några år sedan, har bara lovord för denne byggare.

Och Tim har kommit hem från ett regnigt Peking ...
 ... via ett snöigt Ryssland ...
 ... till ett soligt Danmark och Sverige.
Men jag har inte hunnit prata med honom än - han landade i Umeå 23.30 igår kväll. Jag hoppas han kom ihåg min smartphone i alla fall, och att jag snart kan få den.
Och idag var det så soligt och varmt så jag ställde upp ytterdörren i hopp om att Stella skulle behaga gå ut (och motionera lite kanske?). Ha! Icke! Hon la sej bara innanför tröskeln. Det är betydligt större chans att myrorna kommer in än att hon går ut. Jäkla fånkatt!

Read Comments

4 kommentarer:

Eva sa...

Visst är det härligt med duktiga hantverkare.
Snyggt blev det.

lopplisa sa...

Så fint taket blev! Trevligt med hantverkare som kan sin sak! Ja, hoppas din smartphone hittar hem till dej snart, låter ju som om den ska vara skitbra enligt diverse nätrecensioner. Själv har jag en väldans sprucken Nokia (också smartphone) som funkar, trots alla sprickor kors och tvärs. Så länge schabraket funkar får den allt hänga med. Hahaha.. ja, Stella verkar verkligen vara en riktig hemmakatt!

myrica sa...

Så fint det blev med det nya taket, det är gott när man får fixat till sådanan där saker. >Så trevligt att du får hem sonen, det är trevligt med ens barn.
Jag har oxå haft dessa damer som tycker det är gott att kunna ligga sitta inne och få se naturen ändå och dra ett och annat andetag av frisk luft, (Ler.)
Önskar dig en trevlig dag
kram

Miris Skaparlusta sa...

Att ens få tag i en hantverkare som vill befatta sej med ens hus är inte lätt. Nu var det försäkringsbolaget som ringde in den här mannen och han kom på stört. Och han är tillgänglig 24/7 så är det nåt är det bara att ringa. Dessutom har han ju kontakter när det gäller el, vvs och allt annat, så hans telefonnummer har jag sparat.

Lopplisa, din telefon verkar ha haft ett äventyrligt liv :) Men det är ju bra så länge den funkar. Du är inte som dom som köper ny telefon bara för att det kommit en ny modell, fastän dom redan har både en och flera väl fungerande telefoner. Och skaffar förstås nytt abonnemang varje gång för att telefonen blir lite billigare då. Sen sitter dom i lyxfällan med 5-10 svindyra abonnemang. Muy idiotiskt!