25 maj 2016

Ännu en färgglad tavla!

Förutom papperspärlor har jag nördat in mej på att måla tavlor med ringar och prickar. Nu tog jag till en stor kilramsspänd duk - 70x50 cm.  
Det tog drygt två veckor att få den här målningen klar för jag målade bara några minuter åt gången, sen behövde färgen torka och jag behövde känna in vilken färg jag skulle använda därnäst. Så en hel del av tiden har jag bara stått och tittat på målningen på lite avstånd - med vänsterögat som är det enda med korrekt färgseende. Undrar hur det skulle bli om jag bara använde högerögat? Kanske jag skulle prova det som ett experiment, jag skulle säkert få en överraskning när jag sen tittade med vänsterögat ...
 Det är inte lätt att se på den färdiga målningen vad som döljer sig under ringarna och prickarna, men så här såg det ut innan dom började bre ut sej. Fast det är lite fel färger på den här bilden, det är ljusblått och inte turkos uppe till vänster.
På bordet i "ateljén" hopas färgflaskorna - jag vet inte hur många färger jag använt, dom får återvända till hyllan och byta plats ibland för jag rymmer ju inte alla på bordet. Förutom vanlig akrylfärg har jag också använt guld-, silver- och kopparfärg. Som palett använder jag inredningen från nån förpackning med femton fack (har ingen aning om vad som ursprungligen låg i dom facken. 

Några närbilder från målningen. Här syns bakgrundsfärgerna mer riktiga.



Alla fyra tavlorna. Den första jag gjorde och aprilväderstavlan är 30x30 cm plus ram och den till höger 40x50 cm.

Kan man börja säga att jag hittat en viss stil nu då?

3 kommentarer:

Grahnslöjd sa...

Snyggaste tavlan hittills tycker jag:)

myrica sa...

Men vilken tavla du har gjort, den är så härlig, men en sak undrar jag att du bara orkar med alla dessa prickar, det är riktigt fint gjort.
Önskar dig en trevlig dag
kram

Miris Skaparlusta sa...

Prickarna är enkla - då använder jag bara bakänden på penseln. Men cirklarna är lite mer krävande.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...