28 apr. 2016

Taktil solrostavla på dubbla pannåer

Vädergudarna har ju haft en del fuffens för sej i veckan, men kanske börjar dom skärpa till sej nu. Idag var det åtminstone en del sol och ganska många plusgrader. I alla fall presenterar jag nu en solrostavla som förhoppningsvis kan inspirera dom åt rätt håll

Den här tavlan består av två pannåer. En större som fungerar som ram med motiv av stiliserade rosor. Pannån med solrosen är limmad ovanpå.
 Jag målade den här för flera år sedan, men solrosen var lite blek och kontrastlös så jag bättrade på färgerna nu.
Att jag kallar den här målningen taktil, beror på att "kärnorna" i solrosens mitt är i 3D så även en blind kan få nåt ut av denna tavla. Kärnorna är skapade av gips som duttats på i små toppar.
Eftersom den här tavlan bara består av tunna pappannåer så skulle den behöva en riktig ram och jag ska se om jag hittar en passande bland mina loppisramar, Då får jag spackla igen hålen i rosenbården med färg. Jag har nämligen borrat två hål där och trätt ett snöre igenom för upphängning.

Jag har gjort några taktila tavlor förut också.
Vävd tavla med band, snören och pärlor. Collagetavla med pappersdekorationer och knappar. Med drivved och pärlor som hänger fritt. Hjärta av papier maché + tyg som sytts fast med grovt snöre.

5 kommentarer:

myrica sa...

Vilka fina tavlor du gjort, jag prova en gång med att väva fram motivet men det blev inte bra, så jag la ner det.
Önskar dig en trevlig helg
kram

Grahnslöjd sa...

Vilken fin tavla! Är roligt med tavlor man inte bara kan titta på utan känna på också, jag kan aldrig låta bli att känna på tavlor med struktur;)

lopplisa sa...

Fina allihop, men favvo är ändå solrosen! God muta till gudarna!! :) Skönt att termometern nu visar på plus! Å Ziggys vägnar och behagliga utevistelser tackar jag.. vad heter dom gudarna?

Miris Skaparlusta sa...

Tor, Indra, Adad, Ishkur - dom är visst manliga alla vädergudar, det är därför dom kan manipuleras med kvinnlig list och smicker.

lopplisa sa...

Hahaha.. så klart! Jädrans griniga de kan vara då ibland! Kanske lite tuggtobak och John Wayne-filmer skulle passa då väderläget suger :)

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...