17 apr. 2016

Prickig tavla

Nu har jag gjort en riktig tavla igen  - det var ju ett tag sen. Och den här var ju så himla rolig att göra, så jag tror det kan bli fler i samma stil. Lite avkopplande kreativt skapande kan behövas emellanåt när man håller på med långdragna rensa i röran-projekt. Idén till denna tavla hittade jag hos Arteascuola som drivs av en bildlärare som delar med sej av inspirerande konstlektioner. Man behöver inte vara barn för att bli inspirerad av dessa färgglada konstverk.
 Jag målade med akrylfärg på en pannå (30x30 cm) med tillhörande träram.
 Så här såg grunden ut. När jag var färdig med hela målningen vände och vred jag på den och kom på att den gjorde sej bättre upp och ner. Sen vände jag en sväng till och tyckte till slut att den blev bäst med det röda partiet till vänster.
 Första cirklarna målade. Sen duttade jag dit prickarna i dom (med bakänden på penseln) och fortsatte med fler cirklar i nya färger. Man får prova sej fram med färgerna och formerna - här finns det ju inget rätt eller fel.
Närbild på den färdiga målningen. Om man inte är nöjd med färgkompositionen så är det enkelt att åtminstone måla om prickarna, det gjorde jag vid ett par tillfällen.

Att måla om huset blir mindre roligt, åtminstone ekonomiskt. Fick en offert med en slutsumma på drygt 93000 kr. Jag nöjer mej med att måla om dom två värsta sidorna i år ...

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Hjälp vad fint!! Trodde först att du hade spänt tyg i en ram! Verkligen en trevlig tavla. Oj, ja, 93 000 är ju inte så lätt att hosta upp bara så där, men du kanske borde ta in fler offerter? Man vet ju aldrig... kanske finns det billigare förslag?

Eva sa...

Tuff och snygg tavla, får komma in å titta på den sen nån gång.
Men Du......93000??!!

Miris Skaparlusta sa...

Ja, 93000 blev lite chockartat. Jag fick en annan offert tidigare som verkade mer överkomlig, men sen insåg jag att i den ingick inte färg, så det skulle ändå bli lika dyrt. Som sagt, jag nöjer mej med att måla om halva huset och överlåter resten till nästa husägare. Då kan jag sälja billigt till nån som gärna gör jobbet själv för att spara pengar.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...