Papperspärlor

Om man inte har nåt bättre för sig än att bara sitta och rulla tummarna, då kan man lika gärna rulla papperspärlor, så känns det ju i alla fall lite mer produktivt.

En lätt meditativ och beroendeframkallande syssla faktiskt - det kräver en hel del koncentration och det är spännande att se slutresultatet. Jag klippte remsorna 2 cm i den breda änden. Hur tjocka dom blir beror ju på hur långa remsorna är och papprets tjocklek. Jag rullade pärlorna på en tandpetare. 
Jag använde reklamblad. De flesta pärlorna fick blå nyanser, dom kom från Elons blad. Sen blev det några av omslaget (som heter Uppslaget) kring reklamen, dom pärlorna fick en afrikansk känsla i grönt, rött, brunt svart och vitt. Jag hade gärna fått mer av dom. För att göra pärlorna mer hållbara är det bra att lacka dom. 
 Alla dom blå pärlorna hade ett litet inslag av rött, så jag kombinerade dom med röda vaxade glaspärlor till ett  tvåradigt halsband.

Nu har jag klippt till en ny bunt remsor, så jag är redo att rulla nästa gång jag inte har nåt bättre för mej ...

Jag gjorde några papperspärlor för några år sedan, men då använde jag enfärgat papper + lite presentpapper. Av raka pappersremsor blir det rondellpärlor. 
Då gjorde jag också silverpärlor av folie.

Jag gjorde också liknade rondellpärlor av ripsband. Onödigt lyxigt att offra band på det egentligen, men med mönstrat papper kan man ju göra nåt liknande.


Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Superba! Jag skulle vilja ha ett helt draperi!!

Grahnslöjd sa...

Åh, jag brukade göra papperspärlor när jag var yngre, kul att se att det fortfarande existerar:)