Nya accessoarer

Idag har jag varit på lassa och fått en ny (tillfällig) accessoar.
 Det är en blodtrycksmätare som jag ska ha på mej 24 timmar. Runt armen en manschett som pumpar upp sej varje kvart. Från den en slang upp runt nacken och ner under tröjan till den här apparaten som sitter på ett spännband runt magen. Den piter till stax innan den börjar pumpa upp manschetten och då ska man slappna av och hålla sej still till mätningen är klar. Jag kan inte se vad den visar för blodtryck utan bara tiden. För natten får jag trycka på en knapp och då ska den väl mäta med glesare intervall - jag glömde fråga, men kanske en gång i timmen då. I morgon bitti får jag plocka av mej den och skicka tillbaks den med en taxi som kommer och hämtar upp den.
 Igår var jag också till stan, för att hämta mina nya lösögon. Jag håller mej till rött även denna gång. Rutmönstret syns tyvärr inte så mycket när jag har dom på mej, men det beror väl lite på hur ljuset faller också. Jag tycker i alla fall att jag ser något bättre nu, men i vissa sammanhang tycker jag världen lutar lite åt höger, men som tur är är jag väldigt vänsterlutad själv, så det jämnar väl ut sej.
 I väntan på hemtransporten idag tillbringade jag en och en halv timme i centralhallen. Och där hittade jag detta intressanta textila konstverk. Glädjebroderi 2011 av Britt-Lis Lindqvist.
 En närbild på några av de små broderierna.
 En stor oljemålning av Bengt Lindström finns där också. Jag gillar visserligen abstrakt måleri, men det ska ändå vara snyggt - den här är mest bara kludd tycker jag. Han har gjort intressantare målningar, t.ex. dom som visas här.

Och nu har sonen åkt till Kina för att hämta min smartphone. Jag har väntat i månader på den. Han skulle ha åkt i slutet på januari, men då blev Mings mormor sjuk och hon var tvungen åka till hemstaden för att vara till hands. Nu har mormor dött och Tim tog faktiskt med en kondoleansbukett på flyget (!). Han skickade ett mejl igår kväll när han var på väg och skrev att kabinpersonalen varit vänliga och satt buketten i vatten. Hoppas han kom ihåg att ta med den när han klev av också ...
Xiaomi Redmi Note 3 heter modellen. Den har fått bra recensioner och är i klass med Samsung och Iphone. Men den har en helt annan prislapp - kring 1500 om man köper den i Kina. Ska bli spännande att börja använda den - förhoppningsvis kommer han hit nästa helg.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Fin broderitavla och snygga glasögon! Smidigt att kunna mäta blodtrycket så där i hemmet. Hoppas bara att du får någon sömn!! Spännande mobilval, önskar recension så småningom, om det går för sig! Är också i behov av ny telefon och det där lät ju lockande!!

Miris Skaparlusta sa...

Ja, Tim får testköra mobilen så kan han jämföra med den han har och avge ett omdöme (han var själv sugen på att köpa den nynyaste modellen men den såldes slut på fem sekunder). Själv får jag recensera utifrån min egen oerfarenhet av smartphones, så om jag bara lär mej hantera den så kommer jag ju att tycka att den är fantastisk!