Istället för plastpåsar

Idag fick jag anledning att speeda upp mitt rensa i röran-projekt. Det går ju rätt sakta framåt eftersom jag har det som ett treårsprojekt. Men idag fick jag tillfälle att anmäla mitt intresse för en lägenhet i stan. En hyreslägenhet i form av ett radhus. Det här. Iiiiih - tänk om jag blir erbjuden den! Säkert är det minst hundra andra intressenter, men omöjligt är det ju inte. Så då måste jag omorganisera mitt rensa i röran-projekt från ett treårs till ett tremånaders! Det står inte när lägenheten blir ledig, men det brukar ju vara tre månaders uppsägningstid.

I alla fall fick detta alltså fart på mej, så jag började med att rensa i en byrå och sen tog jag badrummet. Det finns en hylla där, med både ett par korgar och plastbackar och diverse löst - duschcreme, schampo, hårfärg och allmän bråte.

I botten på en korg hittade jag denna härva.

 Det har varit en sån där fluffig boll som man skrubbar sej med i duschen. Den har aldrig använts och redan då den kom i min ägo (var väl nåt som man fick från Yves Rocher) så demonterade jag den för att fundera ut nån bättre användning för materialet.
 Den är ju minst 4,5 meter denna "tub". Eftersom jag tydligen inte fick nån snilleblixt just då, så blev härvan liggande i korgen. Men nu gick jag upp i syrummet med den ...
 Och gjorde några frukt- och grönsakspåsar. Att ta med till affären och användas istället för dessa evinnerliga plastpåsar till potatisarna, äpplena, tomaterna och lökarna. Inget problem för den i kassan att se vad det är heller.
Jag satte mej vid overlockmaskinen och sydde rakt av - det blir ju en töjbar söm. För säkerhets skull sydde jag också en vanlig sicksack ovanpå. Det blev två påsar som är 4 dm långa och en på 5 dm. Dom är ju väldigt töjbara och rymliga på bredden. Om man vill kan man dra in ett snöre i överkanten, men jag handlar ju inga stora mängder så jag kan bara slå knut på påsen. Materialet är ju väldigt starkt, det är sömmen i botten som är den svaga punkten - man kan ju faktiskt knyta ihop botten också.

Idén kom egentligen från Creating my way to Success där hon syr påsar av spetstyg (gamla gardiner) att använda på detta sätt. Så jag har tänkt att jag ska kolla om jag har nåt lämpligt tyg men har inte kommit så långt. Nu blev ju dom här påsarna mer praktiska ändå - lätta att skölja av om dom blir smutsiga - och mycket enkla att göra. Och totalt får jag ut minst 10 påsar av den där duschbollen, alldeles gratis (förutom lite sytråd)!

Badrumshyllan blev också städad. Och om 2-3 veckor får jag veta om jag erbjuds att komma på visning av lägenheten ...

Read Comments

2 kommentarer:

myrica sa...

Det nätet var ju mycket bättre än påsar, varför finns det inte i affärerna.
Ha en fin dag
kram

lopplisa sa...

Klurigt, smart, skitbra! :) Vem kunde ana att en duschboll rymmer påsar?? Och när det gäller radhuset, hoppas jag att du blir erbjuden det! Verkar trivsamt planerat!