Armband och örhängen av ringar och åttor

När jag släppte ut Ziggy på sista rundan igår kväll, så sa jag att han fick vara ute en halvtimme för sen skulle vi gå och lägga oss. En kvart senare fick Stella äntligen för sej att hon också skulle gå ut - som jag försökt förmå henne till hela dan. Så fick jag då till slut en hel kvart för mej själv i väntan på att dom skulle komma hem igen.

Och då passade jag på att göra ett armband. Idag gjorde jag ett par matchande örhängen.
 Inget nytt material denna gång, utan jag använde sånt som jag hade hemma sen tidigare, nämligen åttor och tvinnade ringar. Och länkade ihop på detta vis.
 Ringarna är 8mm i diameter och åttorna är 8mm långa. Dom här har jag alltså haft i flera år, men i slutet på detta inlägg länkar jag till där dessa delar finns att köpa på Ebay.
 Till armbandet gjorde jag två rader med vardera 13 ringar. Sen länkade jag ihop raderna så som synes på bilden.
Avslutade ena änden så här med ett klolås
 Örhängena har en rad i mitten med tre ringar. På sidorna två hoplänkade ringar fästade på den översta ringen. För att dom två sidohängena ska hålla sej på sidorna och inte falla ihop mot mitten, så klämde jag ihop åttorna ordentligt på den översta ringen.
 Så håller dom sej så här, samtidigt som dom i övrigt dinglar fritt.
Vill du göra något liknande så finns material på Ebay.

Ringar i den här modellen och storleken hittas här. Dom finns i olika färger. Åttorna är svårare att hitta för dom tillämpliga sökorden ger en massa annat. Men jag hittade i alla fall några som kan köpas här, eller här. Om det finns flera säljare med samma produkt, så köper jag inte nödvändigtvis från den billigaste, utan jag brukar kolla om det finns något annat av intresse så kan jag beställa flera saker från samma säljare.
Klolås till armband och halsband hittas med sökorden lobster clasps. Dom finns i olika storlekar och färger. Tips om bindringar (för att fästa låset) och örkrokar hittar du i detta inlägg.

Armbandet tog inte lång tid att göra och Ziggy kom hem den tid det var sagt, och då kom ju också Stella in, så vi fick gå och lägga oss.

På lördag eftermiddag försökte jag också få Stella att gå ut, men istället kom Ziggy in - och närapå en annan katt också! Det måste ha varit en tjej som Ziggy raggat upp, för hade det varit en kille så skulle det ha blivit ett väldans liv på bron. Den här söta och försynta katten kuttrade lite och tittade på mej med en vädjan om att bli insläppt. Men där på tröskeln satt då Stella, och hon tänkte minsann inte släppa in någon. Hon både morrade och väste som en kobra när den andra katten försökte ta ett steg närmare. Det slutade med att besökaren slank iväg. Så det är nog inte värt att Ziggy bjuder hem nån fjälla så länge Stella är hemma.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Nä, inte tyckte väl Stella att du skulle utfodra en katt till, i fall att det var på bekostnad av de egna portionsstorlekarna! Fint armband du nu har att matcha till örhängena!!

Miris Skaparlusta sa...

Ah, jag trodde att hon bara var svartsjuk - men kanske var det maten hon tänkte på. Å andra sidan har hon börjat dra ner på mat-tjatet sen dess - kanske fick hon komplex för att den andra bruden var slankare ...