Aprilväderstavla

Nu kom ju våren riktigt av sej, och backade typ tre månader! Idag fick vi årets första (tror jag) snöstorm, men förhoppningsvis också den sista, den här sidan midsommar i alla fall.

Jag var vaken tidigt i morse för byggaren skulle komma och fixa mitt sovrumstak som ju revs i samband med vattenläckan. Tyvärr visade det sej att det fortfarande var lite för fuktigt på sina ställen - det var ju några liter vatten som runnit ut. Så det får vänta ett tag till.

Snöstorm var på väg, sa han, men så där på morgonen var det lugnt. Eftersom jag vaknat flera timmar för tidigt (före fyra) så gick jag och la mej en stund när han åkt. men nån sömn blev det inte precis. Det började blåsa riktigt rejält och det knakade och skakade i hela huset.

Mitt på dan steg jag upp igen och släppte ut Ziggy. På garageinfarten stod underdelen av en bananlåda upp och ner - den ska kastas och hade stått bak husknuten, men nu blåst fram. Ziggy blev ju nyfiken och kollade in lådan. Ja, titta det är ett hål på ovansidan, tillräckligt stort för en katt. Så han hoppade in i lådan. Sen stack han upp huvudet genom hålet och spanade runt, innan han kröp in igen. Ja, det var väl ganska lä i lådan (så länge inte vinden fick tag i den och drog i väg med den igen) och små hål att speja genom på sidorna. Perfekt tyckte Ziggy.

Hur länge han blev där vet jag inte. När jag en timme senare gick ut, så stod lådan på trottoaren och Ziggy ville komma in.

Det blåste rejält men snöade bara lite lätt när jag gick till garnaffären. Jag var där ett par timmar och när jag gick hem var det full storm och minst en decimeter blötsnö på vägen. Jag hade motvind på hemvägen så jag var alldeles blöt i ansiktet och håret (jag hade mössa men det som hängde utanför). Det gick inte att se var trottoarkanten var så jag gick i körbanan bara för att inte riskera att trampa över kanten.

Så det blev inte så mycket till promenad idag. Och tur att jag inte behöver ut och köra bil - riktigt taskigt före speciellt för dom som redan bytt till sommardäck.

Istället har jag färdigställt en ny prickig tavla som jag påbörjade före helgen. Faktiskt tycker jag den ser ut lite som ett aprilväder - lite både den ena och den andra årstiden.

För det blev ett typ landskap med två träd. Den här var svårare att få ihop än den förra, beroende på just dom där "träden". Och det blev en hel del färgändringar innan det var klart - vissa prickar har bytt färg 2-3 gånger. Det kan tänkas att jag gör några fler ändringar också. Men jag har i alla fall ramat in den.
När jag tittar på den här närbilden av ett parti av målningen, så känner jag att det skulle kunna bli en alldeles egen tavla av bara den biten - alltså att jag faktiskt ska prova måla en uppförstoring av närbilden. Jag får försöka göra en skiss av den med stora ringar och prickar, eller kanske improvisera fram nåt i den stilen.
 Aprilvädersbild genom ett blötslaskigt fönster. Och snön vräker fortfarande ner, fast det blåser lite mindre ändå. Det knakar åtminstone inte i huset nu.
Ziggy tittade ut och bestämde sej för att inte gå ut nåt mer idag. Fast kanske ikväll ...

Read Comments

4 kommentarer:

lopplisa sa...

Nä, vad fasen! :( Är nu vädergudarna extra svåra att blidka det här året?? Tror bestämt att de också finns att hitta på girighetslistan i de famösa Panamadokumenten! Haha, vilket fin väderskydd han hittade, Zyggy!! :) Men, vilken fin tavla!!! Tycker mej se en ingång till något mycket fint, typ paradisiska odlingar, mellan träden.

myrica sa...

Vilken härlig tavla, vilket tålamod du har som orkar sitta och göra alla dessa prickar, men fint blev det.
Jag kan förstå om inte Herrn ville ut, vilket väder.
Ha en fin dag
kram

Susanne Johansson sa...

Det var en läcker mönster tavla! Jag drodde först att du hade broderat. Att det var ett målat konstverk var svårt att se, Tålamod hade du mycket när du skapade denna fina målning. Ursch så mycket snö ni har fått, era stackare.

Grahnslöjd sa...

Vilken fin tavla, jättefina färgkombinationer!! Ja, det ska alltid komma nåt bakslag i april med snö... Här fick vi nog "bara" mellan 0.5-1 dm men den har redan tinat bort!