Tveksam vår-örhängen

Det blev faktiskt vår i torsdags, med strålande sol och ett antal plusgrader. Det töade och rann och droppade från tak och annat. Sen har det varit lite av och på - en del sol, en del mulet men temperaturen är i alla fall på plussidan. Idag var det mulet, men uppåt 7-8 grader så det var moddigt men inte direkt slaskigt (gummistövlarna får vänta ett tag till). Ser ut att bli skapligt vårväder resten av veckan, men kanske minusgrader till helgen och då blir det mindre kul - broddarna kommer nog till användning då, dom har ju inte behövts tidigare i vinter.

Hopp om vår alltså, men en viss tveksamhet. Så för säkerhets skull gjorde jag ett par nya vårörhängen idag som en vink åt vädergudarna.

Eftersom jag fortfarande inte burit ner kedjan och diverse annat sen sist, så blev det även denna gång guldkedjor men lite andra pärlor - små vita, turkosa krackelerade och guldfärgade filigreepärlor.
 Pärlor och kedjor träs på öglepinnar som sätts ihop. Pinnen i mitten har lite längre kedja.
 Sen sätts ändarna ihop med en bindring och så hakas örkroken på.
Dom blev faktiskt riktigt eleganta.

I övrigt har jag på sistone ägnat mej åt att rensa ut kilovis av mat- och bakrecept som samlats på under flera årtionden. Det mesta var ju inte vegetariskt så det hade jag ingen användning för. Jag har sparat några enstaka recept - en del fotade jag bara av med mobilen och så kan jag mejla dom till mej själv. Eftersom jag har problem med sladden till kameran så har jag börjat använda mobilen och det blir i alla fall hyfsade bilder.

En del pärmar kom loss genom denna rensning och en hel del plastfickor, som nu kan användas till att spara annat i. Ett collegieblock med receptlistor slaktades också - jag tar alltid rätt på kartongen på baksidan. Då blev det ju en sån där spiral kvar till slut. Och nog ska man väl kunna hitta på nåt av den, tyckte jag. Det blev en liten visp, för jag saknar faktiskt en i mindre modell.
Drygt halva spiralen gick åt, och vad jag ska göra av resten vet jag inte - den får sparas i lådan med metallskrot. Vispen var ju enkel att göra - bara haka fast ena änden, stoppa i en blyertspenna som skaft och knipsa av överflödet. Det blev  en lite vass ände där som jag fixade genom att limma på en liten pärla. Blyertspennan tas lätt loss när vispen ska diskas.

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Hehehe vilken lattjo drinkvisp! :) och maffiga örhängen!! Hoppas du kan blidka vädergudarna på ett nationellt plan.. längtar så bort från vintern!!