När man har tråkigt på syslöjden ...

... kan tråddjur skapas. Herreguud, jag hittade mina små tråddjur idag!

 Dessa skapelser åstadkom jag när jag hade tråkigt i syslöjden när jag gick i fyran eller femman (för 50-51 år sedan). Av alla små stumpar sytråd och broderigarn som ansamlas i varje syrum.
 Det började med den här hästen, det minns jag faktiskt. Lite vadd till man och svans kom med också.
 Kamel
 Vet inte exakt vad detta ska föreställa för djur, den har svans i alla fall
 Den här liknar en leopard som tar ett språng
 Och den minsta, minsta, som är bara en dryg centimeter, vad kan det vara?

Jag hittade dessa djur då jag letade efter något annat. Jag hittade nämligen denna broderade fjäril som blev till för sisådär 35-40 år sedan. Och jag tänkte jag skulle se om jag hittade några andra små broderier jag gjorde vid den tiden, men då hittade jag alltså tråddjuren istället.
Fjärilen är broderad på guldgul satin med vanligt broderigarn och lite silvertråd. Fjärilen klipptes ut ur tyget med några millimeters marginal och kanterna veks in och limmades på baksidan. Den är 4,5x3,5 cm stor. Den ska jag försöka hitta någon användning för. Men tråddjur har förpassats tillbaks till asken dom låg i.

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Hahaha underbara tråddjur!! Hm.. det första icke artbestämda djuret är nog en mumiehäst i alla fall, men det andra vet i sjuttsingen. Tål att tänkas på! Oj! Så himla fin fjäril!!! Du kan du!