20 mars 2016

Jag tyckte väl att det skakade!

WOW! Ett jordskalv drabbade norrlandskusten igår kväll. Ett ovanligt stort för att vara i Sverige - 3,9 på Richterskalan (eller 4,2 enligt EMSC). Epicentret låg ungefär 80 kilometer nordöst om Skellefteå i Bottenviken, men det kändes ända till Arvidsjaur, Gällivare och Umeå. Boliden ligger bara ca fyra mil från kusten och jag kände och hörde skalvet.

Det var strax före elva på kvällen. Jag låg i sängen och läste. Så hörde jag ett dovt mullrande, det lät som om ett mycket stort fordon med stora hjul sakta rullade förbi (inget motorljud, bara rullande hjul) under 2-3 sekunder.
Typ en sån här! (bild från wikipedia)

Och så darrade huset till och det knakade lite. Det var riktigt obehagligt och jag klev upp för att se om det var något ute på vägen, men där var alldeles tomt. Jag la mej igen och funderade på vad det varit och kom fram till att det måste ha varit ett jordskalv för det var något alldeles påtagligt och smått obehagligt, inget jag bara inbillat mej. Huset kan skaka till när det är hårda vindar eller tunga fordon kör förbi, men nu var det ju inget sådant.

Jag har upplevt ett jordskalv tidigare, på 90-talet då jag bodde i Kåge. Det var vid niotiden på kvällen men jag hade lagt mej tidigt så jag låg i sängen men var fortfarande vaken. Då hörde jag ett muller i fjärran, som tung trafik, men jag bodde inte nära nån större väg där det passerade tung trafik. Och av nån anledning så tänkte jag genast att det var ett jordskalv (även om jag då inte visste att det kunde låta så där). Och ett par sekunder senare så ryckte huset till, inte bara en darrning utan ett ordentligt ryck, och sovrumsfönstret skallrade. Då förstod jag att min första tanke faktiskt var rätt.

Men vi har ju lindriga jordbävningar i Sverige. Värre är det i Japan. Om du inte sett dokumentären "Nästa jätteskalv" så finns den här på svtplay. Mycket intressant om jordbävningen och tsunamin i Japan 2011 och forskningen kring dessa fenomen. En del obehagliga filmsekvenser från själva skalvet - det är inte bara en liten darrning där inte!

1 kommentar:

lopplisa sa...

Ja, och svårt att fatta att folk vågar bo där stora jordskalv nästan är vardagsmat!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...