David Bowie

En gång i tiden var jag David Bowie-fan. Tyvärr gick han bort för en tid sedan. Mitt intresse för hans musik började med Space Oddity som var den första låt jag överhuvudtaget lyssnade på (jag var inte särskilt musikintresserad i tonåren), och det var rymdtemat som gjorde den så speciell för mej eftersom jag var väldigt intresserad av astronomi på den tiden. Sen började jag lyssna på allt han gjorde och har en samling bestående av 16 album (några dubbelalbum), men jag har inte dom senaste - han hade en mycket varierad stil och jag gillar inte allt. Han skapade också olika karaktärer - mest känd är kanske Ziggy Stardust - som just min egen Ziggy Stardust är döpt efter.

Häromdan rotade jag i en ask med diverse jox och hittade denna handmålade lerplatta (från samma tidsepok som det där lerhänget med folie). Lite kantstött men åtminstone i ett stycke.

Motivet är från omslaget till albumet Young Americans som gavs ut 1975 (Herregud, är det så länge sen!!) kunde jag konstatera nu när jag gick igenom skivsamlingen. Det är alltså målat på en rund platta av självtorkande lera, 4 cm i diameter. Det har suttit en broschnål på baksidan men den var borttagen. 
Jag måste ha haft en riktigt supertunn pensel för att åstadkomma denna målning, och helt klart bättre syn än idag.

Nu ska jag gå igenom skivsamlingen och rippa alla skivor (jag har en usb-skivspelare) och göra cd och/eller mp3 av dom. Det är massor av låtar jag glömt bort så det ska bli kul att faktiskt lyssna på dom igen. På Youtube finns förstås det mesta och här är några av mina favoriter.
Space Oddity naturligtvis.



Where are we now - från 2013

Read Comments

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Vad duktig du är på att måla Miris!

Miris Skaparlusta sa...

Tack, Susanne!

lopplisa sa...

Wow! Enastående fint!! Vilket pilljobb!!! Hahaha ja, outfitsen, frillorna, polisongerna, movsen i Starmanvideon är för bra för att vara sanna!! En annan personlig favvo är tolkningen av Wild is the wind också, bästa versionen här: https://www.youtube.com/watch?v=DokjoPtTo3g

Miris Skaparlusta sa...

Wild is the wind kommer jag inte ihåg. Men jag har skivan (station to station) och när jag kollade vilka mer låtar som fanns på den så hittade jag en annan favorit - Golden years!