Anno 80-nånting

Utgrävningarna fortsätter. Nu har jag hittat cernit-smycken från en svunnen tid - 80-talet. Ett årtionde som går till stilhistorien som som det mest smaklösa. Det enda positiva var väl att det var mycket färg (som jag gillar), men just dom här smyckena är ju mer moderna åtminstone färgmässigt ...

 Örhängen och ett halsbandshängen av cernitlera, kedjor, pärlor och lite annat. Målat med silverfärg och svart.
 Kedjor och pärlor på örhängena.
Rhinstenar och en bit kulkedja på hänget.

Tidigare cernitfynd ur gömmorna - broscher, halsband, fler halsband och hängen,

Det jag tycker var mest vämjeligt med 80-talsmodet var axelvaddarna. Tyckte det var gräsligt redan då och sprättade bort alla - det gick ju inte ens att köpa en tröja utan axelvaddar.
Dom blev större och större tills förmodligen tyngdkraften stoppade utvecklingen ...

Du som var med på den tiden - vad tycker/tyckte du om 80-talsmodet? Nåt du fortfarande gillar eller nåt du stönar över när du ser foton på dej själv från den tiden?

Read Comments

4 kommentarer:

lopplisa sa...

Egentligen var det väl bättre att kvinnor tog plats rent fysiskt med alla dessa utstyrslar, men stilmässigt.. njae... Stöööööön från min sida :) Läckra smycken! Har du gjort dem själv?

systern sa...

Jag tycker mycket var snyggt, bling, bling och pasteller. Snygg figur fick man med lagom axelvaddar :-)

Miris Skaparlusta sa...

Jo, jag är skyldig till dessa skapelser. Hej systern! Bling bling och pasteller är helt okej. Tyvärr var ju axelvaddarna sällan lagom, men för den med sluttande axlar kunde det kanske vara ett lyft ändå. Ett alternativ till vassa armbågar kanske när man som kvinna skulle ta sej fram.

lopplisa sa...

Proffsigt utförande!! Svårt att se att det är gjorda av Cernitlera!!