10 jan. 2016

Örhängesrepriser

För en månad sedan gjorde jag ett inlägg med halsbandsrepriser, och här kommer en örhängesrepris. Sen kommer armbandsreprisen. Det blir ju sällan något nytt, men jag vill inte lägga ner bloggen totalt - förhoppningen är ju att jag ska komma igång igen, men under tiden får det alltså bli lite repriser.

Jag har hamnat i nån sorts vänta på diagnos-paralys. Även om jag vet (troligtvis) vad diagnosen blir, så vill jag få det klarlagt och så få veta huruvida det blir fråga om nån behandling eller vad som händer härnäst. Jag är dålig på att vänta, blir bara rastlös och då blir det inget gjort. Det enda jag har gjort senaste månaderna är att söka all information som står att finna på nätet gällande sarkoidos i allmänhet och neurosarkoidos i synnerhet. Informationen är sparsam så jag har fått gräva djupt. Jag var ju skeptisk från början till diagnosen neurosarkoidos, men nu har jag kommit fram till att det är en rimlig misstanke. 
Nu ska jag väl i all fall bara behöva vänta ett par dagar till. På onsdag ska jag ha en telefondejt med doktorn som gjorde lungbiopsin och få veta resultatet av denna. Förhoppningsvis har han också hört talas om att sarkoidos kan sitta i njuren så urologen nöjer sej med den förklaringen. Jag har nämligen haft ett samtal med urologen och han hade aldrig stött på det (fast han jobbat för länge med njurar enligt egen utsago). Han skulle i alla fall läsa på, och gick med på att avvakta till en ny röntgen i maj - övriga alternativ var biopsi eller att ta bort njuren (!), vilket var lite väl drastiskt tyckte jag. Alla blodprover visar ju att jag är hur frisk som helst, faktiskt! Om det inte var för röntgenbilderna och en del påtagliga symtom, så skulle jag kunna tro att jag var inbillningssjuk. Men när jag väl fått en diagnos så ska jag försöka med att bli inbillningsfrisk och få igång skaparlustan igen.

Här är nu ett urval av de örhängen jag gjort genom åren. Diverse olika stilar och tekniker som förhoppningsvis kan inspirera. I originalinläggen finns närmare beskrivning på örhängena.

















6 kommentarer:

lopplisa sa...

Läcker kavalkad!! Svårt att plocka ut ett par favvisar ur detta fina urval! Inbillningsfrisk låter som en god idé!!! Aldrig hört talas om det förut, men förhoppningsvis blir det lika poppis som Mindfulnes och att du kan göra dej en rejäl hacka på lanseringen. Ser fram emot att se dej i någon morgonsoffa :)

Miris Skaparlusta sa...

Tyvärr är inbillningsfrisk redan ett etablerat begrepp (googla), men kanske kan jag utveckla det till en terapiform. Om jag lyckas inbilla mej själv tillräckligt frisk för att lura även röntgenapparaten. Bra idé! Arbetet med detta kanske ger mej tillräckligt med motivation och syfte för att komma ur sängen på mornarna. Så kanske dyker jag upp i nån morgonsoffa en dag :)

myrica sa...

Vilken härlig samling av vackra örhängen, jag har alltid gillat dina konstverk i smycken.
Jag hoppas att du snart ska få veta, jag kan hålla med att det kan bli jobbigt att inte veta och man får för många tankar. Så nu håller vi tummarna att det ska bli bättre efter Onsdagen.
Ha det gott
kram

lopplisa sa...

Läget? Hoppas du, Stella och Ziggy har det fint i ett vintrigt Boden!

Miris Skaparlusta sa...

BoLIden, Lopplisa! Vintrigt är det, och alldeles förj*vligt kallt har det varit! Så pass att jag fått ett sönderfruset vattenrör på vindan och det droppar på mitt sovrumstak. Måste upp tidigt i morgon och ringa rörmokaren och hoppas han har tid. Har ångest för hur illa det är och hur jobbigt och dyrt det blir att fixa. Så det känns inte så jättebra nu.

lopplisa sa...

Sorry! Visst vet jag att det är Boliden och inte i Boden du huserar! Får skylla på att jag har jobbat en hel del nätter på raken. Nä, fy fasen vad tråkigt med akuta och ev kostsamma husbekymmer! Hoppas på det bästa!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...