Sista veckans tema - Färg

Sista veckan 2015 har gått i temat färg.

 I form av målarböcker ...
... och tapetsering.
 Eftersom jag inte har någon tv så gällde det att hitta på nåt annat att roa oss (mor och mej) med på julafton. Så jag beställde några målarböcker från Adlibris. Färgpennor har jag sen tidigare. Av märket Bruynzeel som jag beställde från Cchobby för några år sedan. Tyvärr har dom inte dessa pennor längre, men om du hittar dom nån annanstans så kan jag verkligen rekommendera dessa - dom är utmärkta för målarboksbilder.
 Jag började måla i den här som heter Katter & kattungar.
 Tyvärr vet man ju inte riktigt vad det är för stil på bilderna i böckerna när man beställer dom. Och det visade sej vara väldigt varierande stilar, baserat på bokens tema. Här är några bilder ur boken "En värld av blommor".
 Här är några fler bilder ur kattboken. Jag har påbörjat att måla bilden med nystan.
 Bilder ur boken "Mindfulness".
Och det här är ur den stora boken "Målarbok för vuxna".

Mellandagarna satte jag Tim i arbete med att äntligen tapetsera min farstu. Ja, det var bäst att låta honom sköta det själv i möjligaste mån, för vi har lite olika syn på hur saker ska göras och han får väl ångest av att inte få göra saker ordentligt på sitt vis ...
 Farstun består i princip av tre dörrar och så är det en vägg där hatthyllan sitter. Den väggen består av board som täcker den fjärde dörren. Den dörren som gick in till lägenheten nere byggde jag alltså för när jag flyttade in. Och istället öppnade jag upp i trapphallen så man kan gå mellan våningarna utan att behöva ta vägen via farstun - det blev helt klart mycket smidigare.
Så innan tapetseringen har det sett ut så här (hatthyllan nertagen på bilden), med en boardvägg och resten spacklat. Så har det sett ut i flera år! Taket målades vitt för några år sedan i alla fall (hatar furu) och nytt golv fick jag ju 2012.
 Och nu har jag rena cirkusen med dessa gladrandiga tapeter! (en taklist fattas men det står jag ut med).
Den här tapeten är säkert tänkt som fondvägg i ett barnrum - skulle kanske bli lite väl mycket färgchock i ett helt rum. Men i min farstu är det förutom dörrar bara små väggstumpar = hörn. Så det blir alldeles lagom härligt med en massa färg!
I hörnet mellan källardörren och ytterdörren. Dom vitmålade golvlisterna (förut mörkbruna) bidrar också till att det känns som ett nytt rum - ja, som ett nytt hus! Dörrarna som också var mörkbruna hörde till det första jag fixade när jag flyttade in - nu är det bara ytterdörren som är brun (fast blå på utsidan).

Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut innan jag spacklade väggarna - men det var mörkgrön säckvävstapet!!! T.o.m. dom spacklade väggarna (i två olika spackelfärger) var snyggare än det!

Read Comments

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Så trevligt det blev!! Tapeten passar ju fint i en farstu!! Så mysigt med målarböckerna! Ja, pennor har ju verkligen inneboende egenskaper som är svåra att lista ut innan test. Vilka tillskriver du Bruynzeelerna?

Miris Skaparlusta sa...

Ja, det är ju väldans inne med såna där målarböcker för vuxna. Bruynzeelerna har den egenskapen att dom är hårda nog för tunna fina linjer och samtidigt mjuka nog för heltäckande slät fyllning. Går bra att vässa också, det lilla jag testat. Och så är dom lite tjockare - 8mm - så dom är bekväma att hålla i utan att man får skrivkramp. Mycket trevliga att jobba med!

lopplisa sa...

Tack! Låter som musik i mina öron.. jag är ju en pennörd sedan barnsben! Älskar pennor!!!! Borde egentligen åka på pennturism till Japan.. inbillar mej att de bästa av de bästa finns där