En annan fest

Nej, jag var inte på den felaktigt utpekade terroristens fest igår. Två fester samma vecka är alldeles för mycket för mej (en per år räcker gott). Jag var nämligen bjuden på en annan fest idag, och där bjöds också på arabisk mat.

Exakt vad det här är får jag ta reda på senare, men de orangea till vänster innehåller i alla fall morot och bulgur.
Vindolmar med med någon risfyllning, och tabbouleh som är en sallad med persilja och bulgur.
Pizza, nån sorts små piroger med fyllning av persilja och ost, och så en efterrätt av små plättar med vaniljsmakande fyllning (och några med sylt).
Och så en gräddtårta.
Och så huvudpersonen, lille Josef - den enda "mannen" på festen, i övrigt var det damer i varierande åldrar, från 3 år och uppåt (jag var näst äldst). Jag känner Josefs farmor (hon är inte ens 50), det var därför jag var inbjuden.

Maten var god, men förvånansvärt okryddad. Jag har inbillat mej att "arabisk" mat liksom asiatisk är kryddstark, men åtminstone syrisk mat är alltså väldigt mild. Det som hade mest smak var babboulehsalladen som har en syrligt god smak av citronsaft. Faktiskt nåt som skulle kunna passa på ett svenskt julbord tänker jag. Jag får nog ta och utforska den arabiska matkulturen för att få lite ny matinspiration.

Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Vad himla trevligt med matparty! Okryddat? Ja, du är väl redigt smakmässigt berest i asiatisk cuisine (och kanske främst indisk mat?), med tanke på recepten du har delat med dig av :)