13 nov. 2015

Ett gott skratt förlänger livet

Jag har mått lite halvrisigt på sistone. I söndags gick min vänstra fot sönder. Ja, det känns som den går av och det gör infernaliskt ont. Det här pågick rätt frekvent förra vintern och i våras, mindre under sommaren då jag mest cyklat. Det har brukat gå över vid vila men den här gången var det riktigt ont i två dagar. Nu är det i alla fall bättre så länge jag håller stortån rak (den är ganska styv också).

Nåväl, när jag googlade för att finna ut vad det kan vara för fel (lutar åt hallux rigidus) så hittade jag till Avigsidan. Specifikt till en avigsida med journalgrodor. Jag garvade så jag grät!


Några urval som kanske kan dyka upp i min journal också:

  • Söker p g a att ha slagit i vänster stortå som nästan helt har lossnat. Personalen får dock ej dra loss den, då det gör ont.
  • Patienten har inte ont för jämnan, bara för det mesta.
  • Använder käpp och håller sig på vägarna.

Här är lite till, men kolla hela listan här.



  • Besked till doktorn som opererar via fax.
  • Brunbjörnsstor resistens borttages.
  • Patienten har små frimärken i vagina.
  • Patienten har tidigare haft öron, men dessa har ramlat bort.
  • Patienten har två tonåringar, men annars inga abnormiteter.
  • Patienten har varit deprimerad ända sedan hon började träffa mig 1989.
  • Patienten kräktes upp en hel rondskål.
  • Patienten ligger på britsen som en strandad val.
  • Patienten säger sig ha ont i höger hjärta, med utstrålningar till vänster stortå på högerarmen.
  • Patienten är medvetslös vid undersökningen men säger att han mår bra.
  • Ska bassängträna, om hon vågar sig ner i bassängen. Tas upp på nytt om en vecka.
  • Efter två dagar var knät bättre och efter tre dagar hade det helt försvunnit
  • Detta var de patienter som blev liggande på mitt skrivbord.


Sen råkade jag se den här rubriken
Men huvva! Då ligger jag pyrt till som har två såna potentiella mördare!
Nä, jag blev inte så rädd, tyckte den drastiska rubriken var riktigt komisk!
 Fast ganska invaderad kan jag känna mej ...

För övrigt har vi fått en släng av vinter. Men just nu så regnar det och det kommer väl att bli helt livsfarligt halt.

Varför kan vi inte få ha kvar snön när den ändå kommit? 

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Ortopedsulor säger jag bara! Undrar just om du inte kan få dessa gratis p g a de andra besvären?? Du borde undersöka det! Ja, okej.. nu känner jag andra som inte är lika frälsta som jag själv när det gäller sulor från ortopedtekniker, men för egen del är de toppen!!

Hahaha.. ja, hade dina kissar haft mord i sinnet, hade de nog gjort slag i saken för länge sedan :) Dessutom är de ju två mot en vettja!

Kul med grodor! Min favoritsmsgroda är nog mamman som meddelade att någon faster eller moster hade dött och avslutade med lol i tron att det betydde lots of love :)

Ha en fortsatt fin helg!

Miris Skaparlusta sa...

Ja, jag misstänker att jag skulle behöva såna där typ MBT-skor, med rullsula. Å andra sidan, med mina vingliga ben är jag inte säker på att det är så bra om jag blir rund under fötterna också ... Får väl se om jag kommer till nån ortoped nån gång och får reda på vad som kan göras åt foten.

Stella ser mordisk ut ibland så möjligen kan hon fundera på att göra av med mej i förhoppningen att komma till nån annan som är generösare med utfodringen. Fast Ziggy tror att han är en hund och har som uppgift att vakta mej, så han skulle nog försvara mej :)

Jo, jag har sett den där sms-grodan också. Pinsamt.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...