20 okt. 2015

Tre till memorywirearmband

När jag nu ändå dragit fram memorywire och pärlor, så varför inte göra några till armband.
 Och det blev då ett rött, ett blått och ett grönt.
 Rött och guld. De största är glaspärlor i helixform. Jag gillar dom, dom har många facetter och blänker fint.
 Gröna "daggiga" pärlor, guldkulor och ljusgröna akrylpärlor tillsammans med några smaragdgröna helixslipade glaspärlor.
 Ljusblå bikoner, pärlemorvita vaxade glaspärlor, ljusblå akrylpärlor och mörkblå helixpärlor med ab-lyster.

 Dom tre första (svart/silver, turkos och rosa) finns här.
 Jag har memorywire för ringar också. Jag har gjort ett par ringar som matchar det rosa och det turkosa armbandet, men det var inte särskilt lätt kan jag säga. Det är svårt att hålla i dom små och styva spiralerna och samtidigt peta på små pärlor. Det går ju knappast heller att göra öglor i ändarna eftersom det inte går att göra särskilt små öglor i detta styva material, så jag limmade först några pärlor i ena änden och avslutade på samma vis. Ringarna blev ganska tajta, särskilt den turkosa som har större pärlor på mittenvarvet, men det går att räta ut spiralen något så ringen blir vidare. Men man kan göra ringar på ett enklare sätt, genom att t.ex. bara sätta på en tvåradig mellandel som här.
När jag skulle fota ringarna på handen så hade jag inget lämpligt underlag som bakgrund, så det blev det här bladet.
Tim var nämligen här i helgen. Och i början av oktober var han i Shanghai + Hangzhou och Wuzhen (Kinas Venedig). Han hade ju inte shoppat så mycket, men en sak han köpt var inslaget i ett blad från nån dagstidning (eller nåt sånt) daterad i maj. Det är fyra sidor med blandat innehåll, bland annat en artikel om ledarhundar (gissar jag utifrån bilden), men rubriken vid mitt lillfinger handlar om bilbesiktning (att icke lokalt registrerade bilar inte ska behöva köra fram och tillbaks för den årliga besiktningen). Sen är det en sida med veckans begivenheter (musik, teater och sånt), en sida med annonser (fastigheter m.m.) och en sida med ett par artiklar som jag inte vet än vad de handlar om.

I alla fall tänker jag att jag kan väl använda hösten till att försöka läsa detta blad. För nu har jag tänkt bli lite mer seriös med kinesiskan - hittills har jag mest bara samlat resurser och en massa listor med ord, uttryck och grammatik, men inte just lärt mej så många ord än - det är så intressant att studera själva språkets struktur och uppbyggnad så vokabulären har liksom kommit i andra hand. Nu har jag i alla fall fått rätt bra grepp om meningsuppbyggnaden och småorden som ska petas in här och var, så det är väl dags att börja plugga in ordlistorna och även öva på uttalet.
我只说一点普通话。 我学习中文已经五个月了。

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Finfina armband!! Det är så fantastiskt att pärlorna har så många olika benämningar. För mej som är amatör inom området finns inte den vokabulären. Förresten...

您可以去中国作为交换生?

Miris Skaparlusta sa...

Som svar på din fråga Lopplisa ...

我觉得我太老了

你在哪里学的中文?

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...