Schampoflaskor får ny uppgift

Det var Lopplisa som väckte intresset för att återvinna schampoflaskor och liknade plastförpackningar. Hon har gjort både glasögonfodral och etui för virksugen resenär, läckert piffiga skapelser med virkad överkant och knapp. Men hur läckert det än var kom jag inte på att jag hade nån direkt användning av dylika fodral - glasögonen har jag ju alltid på näsan och inte reser jag heller. Sen trodde jag det skulle vara svårt att få bort etiketten på flaskorna, att det skulle bli klistriga rester kvar.

Men det blir inget sånt (åtminstone inte om det är plastetiketter) - flaskorna blir helt fräscha när man drar loss etiketterna! Upptäckte jag nu när jag äntligen tog mej för att ta rätt på några flaskor som jag lyckats tömma på innehållet (dom räcker alldeles för länge). Jag höll på slänga dom innan jag kom på hur dom skulle kunna få en ny uppgift i livet - som upphängbar förvaring.

 Helt odekorerade och inte alls lika piffiga som Lopplisas fodral, men snabbt fixade är dessa förvaringsburkar som kan hängas upp på närmsta spik. Jag skar först bort locket, sen klippte jag till öppningen med en sax. Det enda knepiga är att göra hålet för upphängningen, men med en del hackande med kniven och sen lite klippande med saxen fick jag till hålen, om än inte särskilt perfekta. Har man en lite mer ambitiös läggning så kan man ju också göra hål runt kanten och virka en snygg kant.
Så vad kan man då förvara i dessa forna flaskor? Pennor, teskedar, växelmynt, nycklar? Mobilladdare eller andra sladdar som ligger och trasslar sej. Virkkrokarna eller strumpstickorna. Fjärrkontrollen eller läsglasögonen som alltid kommer bort. I badrummet eller syrummet för diverse pryttlar som sax, nagelfil, måttband, kam etc. Eller kanske dom där ätpinnarna som följde med hem från kinaresan.

Så nu måste jag börja duscha och tvätta håret oftare, eller förhöra mej med grannar och vänner om att få omhänderta deras tomma förpackningar ...

Read Comments

3 kommentarer:

Borgmästaren sa...

Fiffigt! Man kan också dekorera som monster med armar o dyl.

lopplisa sa...

Smart förvaring! Visst är det synd att göra sig av med så fint plastmaterial, även om det går till återvinningen?? Och när det gäller mina kinesiska språkkunskaper...

我说,写普通话和克莱门......不

Miris Skaparlusta sa...

Borgmästaren: Kul idé - den gröna kan bli en alien!

Lopplisa: Va, varken mandarin eller klementin?? Hahaha! Men du är ju bevandrad i de latinska språken i alla fall. Och Google translate funkar rätt bra (åtminstone på enkla meningar).