Enkla och roliga armband och andra Rainbow loom-tips

Det var väl förra året som dom där gummisnoddarna hade sin storhetstid, men nog kan man fortsätta att roa sej med dom även i år.

Nån dag i våras då jag satt här och oroade mej för att det skulle bli problem för att jag tog av Stella tratten, så distraherade jag mej med att göra ett par Rainbow loom-armband. Jag hittade en video med en enkel modell, och gjorde två armband. Videon finns här.

Jag gjorde ett armband enligt videon och en vidareutvecklad variant med silverkulor.
Armbanden består av såna här knoppar som man sen tråcklar ihop.
Man behöver bara en virkkrok (ingen loom) men jag plockade fram en extra virkkrok att sätta knopparna på medan jag tillverkade dom. På det viset slapp jag knyta upp det svarta bandet när jag skulle sätta ihop knopparna. Man kan ju också sätta ihop dom vartefter man gör dom.
Första armbandet som jag gjorde enligt originalmodellen.
Sen gjorde jag knoppar med en silverkula på. Kulan träs på snodden som håller ihop knoppen (den svarta på det andra armbandet). För att få kulan på snodden trädde jag en sån där påsförslutare som består av en smal plastklädd ståltråd genom snodden och så båda ändarna genom kulan. Sen var det bara att dra snodden genom kulan. De sattes ihop på samma vis som det första armbandet. Det var dock lite knepigare eftersom kulan gjorde snodden kortare, men dom är ju som tur är rejält töjbara dom där gummisnoddarna.
Färgerna påminner om norrsken, så detta får heta Aurora-armbandet efter det ovanliga norrskenet häromkvällen som kunde ses i hela Sverige, ni missade väl inte det, ni söderöver?

Jag gjorde också ett vanligt armband av den enklaste modellen men med dubbla snoddar (en blå, en gul), men utvecklade det lite.
Det börjar alltså med en simpel fishtail och sen drog jag dubbla orangea snoddar sidledes genom länkarna. 
Så här ...
Det blev ett tjockt armband

Har man bara några snoddar kvar, så kan man göra ett par örhängen tillsammans med några silverkulor.
Oavsett om det inte är årets grej detta, så finns det ju entusiaster och kollar man på youtube så dyker det ändå upp nya videor varje dag. Det är i alla fall en rätt billig och lättsam hobby att förströ sej med när man behöver stressa ner. Eller när man är på resa - gör man bara enkla armband tar ju utrustningen ingen plats och kan knåpas med på både bussar och flyg, eller för ungarna i baksätet under långa bilresor. 

Rainbow Loom Sveriges facebook hittade jag länken till en video som visar hur man gör en gullig Bichon frisé. Det finns en massa andra hundraser också.
Verkar inte alltför svår att göra (men kräver en komplett loom), ungefär som den där apan jag gjorde en gång ...
Fast jag borde väl göra ett par katter, enligt den här videon där två hoptejpade gafflar används som loom ...
En video som visar hur man gör en häxa kan väl också passa inför Halloween. Hon görs också på gafflarna.



Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Ja, det var väl bara en tidsfråga innan.... hehe.. ser att besattheten inte har lagt sig. Men, det är ju helt okej, med så fina armband och tips på nya alster!!