Tre upcyclade juicekartonger

Jag gjorde ju förut en burk av en tvåliters juicekartong. Den gången målade jag och det var lite tidsödande då jag var tvungen måla flera varv för att få det täckande och lite pyssligt var det med den svartvita bården. Nu har jag istället provat att tapetsera med olika material.
Tre burkar klädda med presentpapper, scrapbookingpapper och tyg.
Oklädda.
 För att hålla ihop locket limmar jag och kniper ihop med såna här små pappersklämmor.
Eftersom kartongerna är plastade på insidan så funkar det inte med ett trä/papperslim. Jag använder detta stenlim som jag annars använder vid smycketillverkning då det är mycket bra för att limma metall, glas och ädelstenar, alltså ickesugande materiel precis som plast. 
För själva tapetseringen använder jag detta tapetlim som blev över efter tapetseringen av trapphallen. Det här är speciellt för sån där renoveringsduk och non woven-tapet men vanligt tapetlim för papperstapeter funkar ju också. Och ska man hålla på mycket med klipp och klistra papper och tyg så är det ett billigt alternativ istället för dyra hobbylim. En sån här burk på 5 liter kostar 139 kr på Rusta. Man kan t.o.m. limma trä - inte möbler direkt, men hobbyprojekt som inte ska utsättas för alltför stora påfrestningar.
 Först provade jag med ett presentpapper. Jag vet sen förut att det är svårt för det är tunt och blir ofrånkomligt skrynkligt då det blir blött. Det är lite synd för det finns ju hur mycket som helst av fina presentpapper. Jag tror att spraylim vore ett bättre alternativ just för sånt papper eftersom det inte blir så blött (ska försöka komma ihåg att skaffa sånt). Så lite skrynklor blev det på denna burk.
 Här har jag använt scrapbookingpapper och det funkar finfint, det är ju tjockare och tål att limmas.
 Sen tapetserade jag med tyg och det gick ju suveränt. Jag strök tyget först så det var slätt men det är knappast nödvändigt för man slätar ju ut det när man sätter på det. Vad man däremot kan tänka på, det är om tyget är ljust, då bör man måla kartongen under vit, för annars kan kartongen synas genom tyget. Jag la märke till det på de vita ränderna på locket.

Dessa burkar gav mersmak så det kommer fler. Även ett annat sätt att använda juicekartonger har jag på gång - det kommer att bli en liten följetong av juicekartongåtervinning.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Jösses så fina!!! Väldesignade!!! Ja, vävlim har jag också använt vid decoupge med servetter, på stolar och på en garderob. De har nu hållt i en jäkla massa år, men minns inte om jag lackade också? Ingen aning.. I alla fall... så himla trevligt att det funkar med tyg med! Det har jag aldrig provat, men lusten är nu väckt... :)

Miris Skaparlusta sa...

Jag har ju bara provat med bomullstyg och det går hur bra som helst, men andra naturfibrer går säkert lika bra. Däremot inte syntet, jag gjorde igår en grej med syntettyg och då fick jag tillgripa våtrumslim som är mycket klibbigare. Och jag har tänkt att jag borde lacka burkarna så dom blir tåligare och kan torkas av, jag ska testa med några olika lack och se vad det blir för effekt.