... och så tre till ...

Juicekartongföljetongen fortsätter med ytterligare tre "burkar".

 Tapetserade med servett, gammal tapet och neonpappersmosaik.
 Den här är tapetserad med den där gamla tapeten som jag hittade på vindan - den med vävd textilstruktur.  Eftersom beige inte är nåt som direkt faller mej i smaken och burken såg lite trist ut med bara tapeten, så piffade jag upp den med en bård nertill, klippt från ett mönstrat papper. Blev lite roligare då, tycker jag.
dom tidigare burkarna så har jag ju gjort en stängningsanordning med en flärp. Om locket sitter bra och inte går upp av sej självt så behövs ju inget för att hålla det på plats. Den här burken fick en fuskanordning bara för syns skull. En knapp och en rem i en ögla bakom knappen. Det är inte förrän man öppnar locket som man ser att det är fusk.
Efter den väldigt beigea burken så behövde jag en färgkick.  Häftigt färgglad blev neonmosaiken på denna burk.
 Fem olika färger av neonpapper som jag rev i bitar och sen pusslade ihop. Det tog en stund men det var det värt. När man gör sånt här så får man ju stryka tapetlim över hela alltet och det skadar ju inte, kanske blir det en lite tåligare yta. Limmet är ju både genomskinligt och helt matt i torrt skick, så det syns inte alls. 
 Sen blev det då en burk med servettdecoupage. Här var det ju alldeles nödvändigt att först måla hela burken vit.
 Till både målningen och limningen använde jag i detta fallet en liten miniroller, bara 6 cm bred, perfekt till sånt här. Servetten skrynklar ju men den är så tunn så det blir liksom bara små heltäckande skrynklor som inte gör något. Jag beströk hela burken med lim utanpå servetten, men jag har funderat på att stryka på ett lager av riktig lack så den tål lite mer.
Kanske högblank lack, tänkte jag, eftersom servettmotivet på nåt vis får mej att tänka på en lackerad plåtburk. Motivet hade en textrad nertill som jag var tvungen klippa bort för att inte blommorna skulle bli stympade upptill. Den avklippta texten limmade jag istället på lockets framkant. "Lots of blossoms yet to bloom"

Read Comments

1 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Snygga förvaringslådor. Jag trodde du hade målat blommotivet. Fiffigt med pappers pusslet och snyggt blev det!