22 sep. 2015

Korkade lådor

En orsak till att jag inte får nånting gjort - som att sy eller måla - beror på att det är så stökigt i både syrummet och målarrummet. Alla bord är överbelamrade med allsköns bråte och inspirationen falnar tvärt innan jag ens klivit över tröskeln. För att få ordning på röran behövs förvaring av allt löst, inte minst småprylar som både orsakar röran och försvinner i densamma.

Så jag har pysslat lite med lådor.

Bland annat dessa tapetserade lådor i olika format - ursprungligen glasslådor, chokladaskar och andra papplådor. Det gemensamma är den udda tapeten ...
Totalt korkade lådor!
Det var för rätt många år sedan som jag på Myrorna hittade tre tapetrullar av lite annorlunda slag. Tapeten består av äkta kork i ybertunna flagor limmade på svart tapetpapper! Absolut inget jag skulle sätta på väggarna, men för 10 kr rullen så kunde jag ju inte motstå dessa rullar - nåt skulle man väl kunna göra av dom.

Trots det märkliga materialet så var det lätt att tapetsera. Själva korkflagorna spricker ibland när man viker tapeten över en kant, men inte så det är något problem - dom ramlar inte av.
 En dadellåda med löst lock. (Återkommer senare med vad jag gjort av dadlarna.)
 Glasslåda (ICAs minimumsbit). Återkommer med fler såna lådor iklädda andra tapeter (ja, trots den mestadels kalla sommaren har det gått åt några glasspinnar).
Eftersom lådan har ett lite konstigt lock så gör jag om det genom att klistra på en pappskiva som täcker hela lådans översida och med en nedvikt framkant. För att hålla locket stängt har jag tejpat fast en bit silvrig kartong (insidan på juicekartong) som locket sticks ner bakom. Vid tapetseringen gör jag en skåra i tapeten som jag trär över den där biten.
 En vanlig låda med flikar till lock
 För att hålla ihop lockflikarna gjorde jag en klammer av en bit kartong (juicekartongen igen). Man gör bara en skåra i vardera fliken och trycker ner klammern så hålls flikarna ihop.
 Två chokladkartonger.
Här behövdes inga specialfixade "lås" - dom har ju en inbyggd flik i locket som man viker ut och trycker ner i skåran i framkanten.

3 kommentarer:

myrica sa...

Så trevligt att du är tillbaka, jag har saknat dig.
Man behövde nog lite bra lådor som du gjort för att få ordning på sakerna.
HA en bra dag.
kram

Susanne Johansson sa...

Så fina lådor! Jag blir helt kär i dem!! Jag är lika glad som Lopplisa att du är tillbaks i bloggvärlden!

lopplisa.wordpress.com sa...

Så snygga! Har aldrig sett maken till tapet! Passar fint på lådorna. Jaha... Återstår bara att sortera så... 😃

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...