Höst i Margaretaparken i Boliden

Jag brukar inte ha med mej kamera eller mobil då jag tar en promenad, men idag tog jag faktiskt med mej mobilen. Och av en slump så tog jag också vägen genom Margaretaparken som ligger mitt i centrum. ICA ligger vid nedre änden av parken så jag har ju passerat förbi många gånger, men inte har jag med mej kamera eller mobil då jag går och handlar heller. Så några sommarbilder har det inte blivit i år. Men nu blev det några höstbilder i alla fall.
Parken är uppkallad efter Margareta Lundberg. Jag kom inte ihåg att ta kort på skylten som sitter vid en av parken ingångar. Men hittade historien på Sverige Radios hemsida. Här är ett utdrag ur texten:
***
1924 upptäckte man guldfyndigheter på Margaretas mark som hette Fågelmyran. Hon blev kontaktad av gruvbolaget som ville köpa hennes mark. De erbjöd henne 20 000 kronor eller betalt per ton guld som de skulle bryta i gruvan.
- Men Margareta valde 20 000 kronor med ett villkor att byborna skulle få jobb i gruvan. Efter det började samhället Boliden växa fram. Innan dess var det bara skogs- och myrmark här. Och det var faktiskt ett feltryck på kartan som gjorde att samhället fick namnet Boliden istället för Bjurliden.
***
I övre änden av parken porlar vattnet upp och rinner ner till dammen längre ner. Det finns ett par bänkar där uppe, så man kan sitta där och skåda ut över hela parken. 
Huset till höger kallas "färglådan". Det är bara halva huset som syns på den här bilden så det är fler färger. När jag flyttade hit var det rosa (och flagnande) och jag förstod inte varför det kallades "färglådan", men nu har det fått ny ägare och fått sina ursprungliga färger och dom runda fönstren har tagits fram igen. Det blev väldigt fint.

Read Comments

5 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Underbart fina bilder!

Susanne Johansson sa...

Underbart fina bilder från ditt Paradis!

lopplisa sa...

Heja Maggan! Det var hyggligt av henne att kräva arbete åt lokalbefolkningen i dealen :) Jättefina bilder! Har du förresten sökt av området kring Boliden på mera guld?

Miris Skaparlusta sa...

Jag har inte gjort några större sökinsatser - jag förmodar dom undersökte området noga innan det bebyggdes och så många geologer som härjar i trakten så är det nog tyvärr inte så mycket mer att gräva fram här. Fast hade jag ägnat mej åt mer djuplodande trädgårdsarbete så kunde ju nånting ha uppenbarat sej ...

myrica sa...

Vilken fina bilder det måste vara fint att gå där .
Ha en fin dag
kram