Hello, I'm back! 你好, 我回来了


好久不见!

Nej, min blogg har inte blivit hackad av nån kines, det är bara jag som blivit blivit totalt fascinerad av det kinesiska språket - en av orsakerna till varför den här bloggen dammat igen det senaste halvåret.

En annan orsak kan vara att min kamera och datorn inte vill ha med varann att göra. Jag kan få göra 20 försök innan dom talar med varann och det är så frustrerande. Och utan bilder blir det ju inga roliga inlägg.

Tredje orsaken är att när man väl kommit av sej med nåt så är det svårt att komma igång igen - det är den berömda tröghetslagen.

Den fjärde, men kanske viktigaste orsaken, är att jag försöker hålla mej borta från att göra smycken eftersom jag har alldeles för mycket av sånt, men lyckas inte komma igång med att göra nåt annat istället. Så jag har ju inte haft nåt att visa upp.

Men nu tänker jag att antingen får jag helt lägga ner verksamheten, eller så dammar jag av och försöker få liv i bloggen igen ändå. Kanske kommer jag då igång och får nåt gjort, annat än att samla på kinesiska internetresurser (det finns så mycket!) - och på så sätt bryta det där moment 22-problemet.

Så detta inlägg är en förvarning om att snart dyker det upp några inlägg om vad jag sysslat med de senaste månaderna (även om det inte är mycket). Det kommer att handla om mina trollerikatter Stella och Ziggy, korkade lådor och upcycling av andra glasslådor och juiceförpackningar, ett recept på nyttigt godis och så lite kinesiska. Sen får vi se om jag kommer igång med nåt mer eller om det blir tvärnit igen.

(Klicka på bilden för full storlek)

Trots att jag stängt butiken, har jag i alla fall inte flyttat från Boliden (det är fortfarande en framtidsplan som ligger så där tre år bort). Så på detta flygfoto som Tim tog då han gjorde en flygtur i somras, står jag nånstans och viftar. Men det är inte lönt att söka efter mej, även om man tar upp bilden i full storlek så syns jag inte - jag står på gräsmattan med en grön jacka på mej ...
Mitt hus syns i alla fall, och det mesta av Boliden kom med på fotot utom ett par kvarter ute till höger och nertill i högerkanten. Och gruvan som ligger utanför bild till vänster.
Här har jag markerat några viktiga punkter.

  • Röd pil - mitt hus
  • Gul pil - Folkets Hus med Biblioteket
  • Grön pil - ICA
  • Blå pil - strax utanför bild ligger Hälsocentral och Apotek.

Det är ungefär inom detta område jag rör mej - det är 1 kilometer från mitt hus till Hälsocentralen så det är inga långa avstånd i denna kompakta by.

Så, efter att nu ha förvarnat om några inlägg så blir jag ju tvungen att ta itu med att sätta ihop dessa.

De fyra kinesiska tecknen längst upp på detta inlägg uttalas Hǎojiǔ bùjiàn och betyder "Long time, no see" (Länge sen sist). Men nu säger jag 我会回来的 (Wǒ huì huílái de) och vill du veta vad det betyder kan du kopiera in tecknen i Google översätt.


Read Comments

1 kommentarer:

lopplisa sa...

Sååå trevligt att du är tillbaka!! Jag har saknat dina inlägg! Du har ju så egna, för att inte säga säregna intressen, att de helt klart passar att blogga om! 是的,如中國語文 Annars känns det lite som att bloggeriet är på utdöende liter varstans. Kan det vara så att bloggstupet närmar sig, trots allt?