Dadelbitar

Jag har ju samlat en del recept i olika kategorier på min Pinterest, bland annat kakor och sötsaker. Här och där har jag hittat recept innehållande dadlar och därför köpte jag en kartong med dadlar. När jag väl skulle göra nåt med dom så var jag så sugen på nåt sött med choklad, och när jag får ett akut sötbegär så måste det gå snabbt. Att då börja söka bland recepten kändes alldeles för tidsödande så det blev att jag uppfann ett eget recept istället - det blev dessa dadelbitar.

Grundreceptet innehåller följande:

1,5 dl havregryn
60 gram (1 dl) mandel och hasselnötskärnor (50/50)
150 gram (ca 12 st) urkärnade dadlar

Eftersom jag ville ha nåt chokladigt så tillsatte jag kakao, kanske 2-3 msk, och så blev det en skvätt vaniljextrakt och agavesirap bara för att jag råkade ha det hemma. Men jag har sen gjort dadelbitar med bara grundingredienserna och jag tror faktiskt det blev godare.

Tillvägagångssätt:

  • Sätt på ugnen på 175 grader
  • Kör havregryn, mandel och hasselnötskärnor i matberedare tills det blir som ett grovhackat mjöl. Tillsätt eventuellt kakao och/eller annan smaksättning.

  • Kärna ur dadlarna (ifall du inte har redan urkärnade) och släng ner i matberedaren. Ta bara halva mängden först och sen resterande så blir inte matberedaren överbelastad. Kör tills alltihop är ordentligt hopklibbat. 
  • Tryck ut degen (den är väldigt klibbig) till en fyrkant på ett bakplåtspapper - ca 17x17 cm. 
  • Gör skåror till lagom stora bitar.
  • Ställ in i ugnen i 20-25 minuter. Ytan ska bli torr så bitarna blir hanterbara, men låt dom vara lite mjuka inuti. Fast om du har starka tänder och vill ha lite mer tuggmotstånd så kan du grädda som lite längre, men se upp så dom inte blir brända i kanten.
Dadelbitar med bara grundingredienserna.

Dom här dadelbitarna innehåller alltså inget tillsatt fett eller socker, men dadlarna är väldigt söta och mandel och hasselnötskärnor innehåller ju en del fett, så dom är ju inte kalorifria även om kalorierna är av en mer nyttig sort.

Skulle man trots allt tycka att dom är onödigt nyttiga så kan man för all del doppa dom i choklad eller bre på nutella ... 

Read Comments

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Smarrigt värre verkar det vara!! Mums! Det kan ju vara trevligt att sätta i sig sötsaker av nyttigare sort.. hör inte till mina vanligheter... väntar fortfarande på att bli fast i något hälsovänare leverne. Jisses så krångligt det har blivit för mig att kommentera! Testade i Chrome igår... gick inte att öppna kommentarsrutan i nytt fönster (vilket jag måste göra). Nu blir det Safari igen (vilket har funkat fint att öppna med nytt fönster). Öppnar jag inte i nytt fönster, kommer jag inte åt "publiceringsknappen"

Miris Skaparlusta sa...

Myyycket konstigt. Använder du mobilen, eller surfplatta, eller? Jag upptäckte en lustig skillnad när jag tittade på inlägget i mobilen och (min skruttiga) surfplatta, och det var att jag kunde "svara" på din kommentar. Den funktionen finns inte i datorupplagan. Men "publiceringsknappen" fanns i alla fall där nedanför kommentarsrutan. Är det bara på min blogg du får det där problemet, eller?

lopplisa sa...

Nä, på surfplatta eller mobil funkar det inte alls! Med dessa attiraljer har jag svårt att kommentera på de flesta håll, men från datorn är det bara ditt kommentarsfält jag har problem med för stunden. Vet inte om det är fler som har samma problem? Skumt i alla fall!