18 mars 2015

Scones och fröknäcke och Jon Henrik

Härom veckan blev jag sugen på scones - det var åratal sen jag bakade såna. Scones är ju bland det enklaste man kan baka, så det var ju bara att jag inte kommit ihåg det på evigheter. Nånstans har jag ett recept men det hittade jag inte, så det var ju snabbast och enklast att googla. Det finns en massa varianter men jag valde att utgå från receptet på klassiska scones som jag hittade.
Men jag modifierade genom att byta ut en fjärdedel av mjölet mot havregryn för att få lite mer fibrer (det går nog bra att byta ut en större del av mjölet så länge det går att få ihop till en deg). Sen kan man ju tillsätta nötter och frön, eller t.ex. russin. Jag ska prova lite varianter framöver för nu kommer jag att baka scones mer frekvent.
Eftersom scones är godas att äta nybakade så halverade jag receptet så det bara blev två rundlar = 8 bitar. Då behöver jag inte frysa in nåt utan hinner äta upp allt innan dom möglar eller blir torra.
Med ost och hallonmarmelad och en kopp te - mums!

I måndag när jag var till Monika i garnaffären så fick jag smaka på ett fröknäcke som hon bakat. Det var otroligt gott så jag bestämde att det måste jag också pröva. Jag har sett en del recept på fröknäcke förut och jag hittade det recept som stämde med det hon gjort, och det finns här. Så då blev det en plåt med fröknäcke idag.
Salta och krispiga. Oemotståndligt goda bara precis som dom är, men smakar utmärkt även med ost på. 
 Här är linfrön, pumpakärnor, sesamfrön och solroskärnor, en dryg halvdeciliter av varje. Blanda ihop med 2 dl majsmjöl.
 Häll över 2 dl kokhett vatten och en skvätt olivolja (jag tog kanske en kvarts dl) och så blir det en kletig smet,
Kleta ut på ett bakplåtspapper, lägg ett annat ovanpå och kavla till 1-2 mm tjocklek, det kommer att täcka hela plåten (man får omfördela nån klick här och var för att hålla sej på pappret). Strö på salt så jämnt fördelat som möjligt. Jag hade inget flingsalt utan det blev ett annat lite grovkornig havssalt. Och så kan man skåra rutor så det går att bryta knäcket under mer ordnade former. Sen in i ugnen i en timme på 150 grader. Blev helt perfekt.

I övrigt lyssnar Stella och jag på Jon Henrik flera gånger om dagen. Han skulle ha vunnit mellon det är vi helt överens om! Här är mellojojken Jag är fri (Manne Leam frijje) med bilder från Jon Henriks renskötarliv, och här är Daniels jojk.

Nu börjar det väl vara dags för en kopp te ...

3 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Dem där fröknäckebröden passar mig perfekt nu när jag kör min 8 veckors kurs i ISOdieten då jjag inte får äta en brödbit.

Eva sa...

Ser riktigt gott ut, både knäckebröd och scones.

myrica sa...

Det ser gott ut.
Ha en bra dag
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...