Nåldyna med förvaring

Mina katter smaskar i sej en burk i veckan av Kattuna - alltså tonfisk för katter. Vet inte om det är nån direkt skillnad på tonfisk för katter eller människor och priset och storleken på burken är väl samma, men kattvarianten är i alla fall torrare och kan späs ut med vatten så den blir ganska dryg, Det blir några burkar på ett år och dom flesta åker till återvinningen, men några har jag sparat. Och till slut återbrukat en i form av en nåldynaburk.
Eftersom jag inte haft nån nåldyna så var det ju lämpligt att göra en, och så fick jag en liten förvaring på köpet. 
 Jag ser alltid till att ha både en och två och gärna tre såna där burkar hemma, ifall det skulle bli osedvanligt svårt att ta sej till affären nån vecka - det har ju både snöat töat och blivit ishalka. Att bli utan Kattuna skulle bli outhärdligt med två bortskämda katter som förväntar sej denna delikatess varje dag.
Jag planerade projektet noga (till skillnad från mina vanliga improvisationsprojekt) så att allt skulle bli gjort i rätt ordning. T.ex. att jag skulle sätta fast ett band på locket innan överdelen syddes på. Bandet ska fungera som ett gångjärn och hålla ihop lock och burk, så den utstickande delen av bandet tejpades fast på burken när hela nåldynelocket var klart. Jag klippte en rundel av papp en aning större än locket och tejpade fast först, detta för att tyget inte skulle skava mot den vassa kanten på locket, och också för att locket inte ska kunna tryckas ner i burken. Dra inte åt tyget för tajt heller eftersom det ska kunna sys på kanten då överdelen ska på.
Till stängning satte jag ett snöre på locket och en knapp på burkens överdrag. Överdraget veks in i överkanten och tejpades fast på insidan. Jag fodrade burken med filt som limmades fast. Burken rymmer lite småsaker som ett par trådrullar, ett måttband och en sprättkniv.
Med snöret lindat runt knappen hålls locket stängt. Det blev en väldigt pösig nåldyna (med vadd), inte särskilt snygg men praktisk i alla fall och det är väl vad som är viktigast.

Read Comments

1 kommentarer:

myrica sa...

Sådana där fyrfotingar vet vad dom vill ha, "det ska vara god mat och inte vad som helst ".
Det var en söt nåldyne burk du har fixat till, alldeles lagom storlek och plats för lite saker i burken, så söt .