24 feb. 2015

Hemgjorda chips i mikrougn

(Krispiga hemgjorda potatischips, mums)

Via ett mejl från Allas så hittade jag videon från Crazy Russian Hacker, om hur man gör potatischips i mikron. Jag har sett en del av hans videor förut och han har verkligen många tips och tricks för att förenkla livet i olika situationer. Han pratar engelska med stark rysk brytning, han är riktigt härlig. Kolla tipset om hur man snabbt skalar en påse potatis med en borrmaskin och en toaborste (nyköpt och inte den du använder i toan, hehe). Borde faktiskt funka väldigt bra på nypotatis.

Potatischipsvideon finns här.

Det enda knepiga är att göra de tunna skivorna av potatisen. Att hyvla dom gick inte så bra för mej, men har man ett bra och vasst hyveljärn så ska det väl gå. Det blev så att jag valde att skära med kniv istället, inte heller helt lätt när det ska vara så tunt, men det gick rätt bra ändå.
Sen tar man en mikrosäker tallrik och oljar den ordentligt för potatis är ju rena klistret och fastnar annars.
 Lägg potatisskivorna på tallriken och strö på salt och eventuell kryddning.
Kör 3-4 minuter i mikron på full effekt, man får kolla hur dom börjar se ut. Jag har ingen grillfunktion i min mikro men potatisskivorna blir ändå grillade. Det bränner tydligen mest i utkanten så det kan vara bra att lägga dom lite tjockare skivorna där. Ta chipsen från tallriken och låt dom svalna, sen har du härligt krispiga hemgjorda chips.

Det finns flera fördelar med att göra egna chips. Man vet precis vad dom innehåller, det blir väldigt billiga chips och eftersom man knappast står och hyvlar några större mängder potatis så nöjer man sej med en mer lagom portion jämfört med om man sitter där med en hel påse köpeschips.

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Måste testas! Fredagsmys med emulgeringsmedel eller annat jox måste undvikas! Nä, fasen.. trodde jag hade knäckt koden för att kunna kommentera hos dej. Funkade en gång på jobbdatorn. Nu försöker jag från mobben igen!! Håll tummarna!

Miris Skaparlusta sa...

Hej Lopplisa! Nice to hear from you again! Verkligen märkligt att du får problem med att kommentera för jag har ju inga "skriv av den kryptiska texten"-jox eller andra hinder. Men du lyckades ju nu i alla fall, och på juiceburken. So keep trying!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...