25 feb. 2015

Burk av juicekartong

Dom där juicekartongerna som jag sparar är mycket mångsidiga och användbara. Först kom dom ju till nytta för chiliodlingen förra året (det är väl snart dags att sätta igång årets odling), sen gjorde jag en halsbandsdisplay och så har det blivit en penselförvaring. Nu har jag gjort en burk med lock.
Så här blev den.
Locket sitter fast i bakkanten och är klippt direkt i överdelen av kartongen. Till locket behövs kartongens djup (kortsida) + ca 2 cm för framkanten. Jag mätte 14 cm från botten och då blev det precis lagom mycket kvar till locket. Rita en linje 2 cm från ena hörnet på vardera kortsidan och ner till 14 cm-linjen och klipp bort överflödig kartong. Klipp också 2 cm ner i hörnen, vik flikarna och framkanten och limma ihop.
Jag började måla det cerisa partiet och sen de svarta rutorna. Det blev rätt intressant med motivet på kartongen och det hade kunnat lämnas så. Men det blir inte lika kul på sidorna och baksidan så jag målade vidare.
Den cerisa kanten och rutorna fortsätter runtom och på locket, men de större ytorna blev gröna,
För att hålla locket stängt så gjorde jag en flärp som tejpades fast på insidan av locket och på själva burken skar jag två springor där jag stack in ett band (som tejpades fast på insidan) som flärpen sticks ner bakom. Både flärpen och bandet är klippta av den överblivna kartongbiten, och jag vände då den riktigt snygga silvriga insidan utåt. Silvertejp är utmärkt att tejpa med på såna här plastiga ytor, jag ska köpa en stor rulle nästa gång jag är till stan.
Slutklämmen blev slarvigt målade gula prickar på det gröna och vita fyrkanter mellan de svarta.

Vad jag ska ha i burken vet jag inte än, men alltid finns det något som ligger och skräpar och skulle må bra av att få ett ordnat hem.

3 kommentarer:

myrica sa...

Så smart den är, jätte fin.
ha en trevlig dag
kram

lopplisa sa...

Fy Farao så fint!! Skulle vilja ha en brevlåda målad på detta vis, om jag hade användning för en sådan!! Nu bor jag ju i lght, med brevlådeöppning i dörren. Ser att du still gåar strong! Har försökt kommentera förut, men fått problem som tidigare. Får se om jag får iväg denna kommentar i alla fall!

Miris Skaparlusta sa...

Ja, jag kanske skulle byta ut den där gröna plastlådan som posten satt upp mot en alldeles egen. Fast jag vet inte om man får - dom sitter fem på rad på en särskild anordning en bit strax ovanför min tomt, så det skulle väl räknas som egenmäktigt förfarande och åverkan på statlig egendom. I mellanmjölkens och överförmynderiets förlovade land får ju inget sticka ut heller ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...