Pall blir sängbord med målad mormorsruta

Det är inte mycket svängrum vid min säng så jag har inte haft något sängbord. Från början när jag hade min 90 cm-säng så rymdes inget mellan sängen och dörren till rummet innanför. Men den sängen hade gavlar och jag satte upp en hylla på väggen bakom huvudgaveln, så hade jag nånstans att lägga undan glasögonen i alla fall.

För några år sedan bytte jag ut min väldigt nerlegade säng mot den som stod i gästrummet. Då hade Tim tagit hit sängarna han haft  i Uppsala men inte hade plats för i lägenheten i Umeå, så han har nu en av dom som säng i gästrummet.

När vi ställt upp sängen i mitt sovrum upptäckte jag att den sängen bara var 80 cm bred. Det krävdes lite tillvänjning att ha 10 cm mindre att snurra runt på, men nu är det inga problem. Det är bara katterna som inte tar någon hänsyn till det mindre utrymmet - dom brer ut sig ändå, särskilt Ziggy som gärna ligger tvärsöver och jag måste krypa under honom för att kunna sträcka på benen.

Eftersom den nygamla sängen inte hade några gavlar så fick jag skippa den där hyllan på väggen och vad jag har haft är helt enkelt en trave med böcker bredvid sängen och där har min Letto och glasögonen fått samsas på nätterna.

Tills jag en dag kom på att det kanske ryms nånting bredvid sängen nu ändå. Närmare bestämt den där pallen som stått i rummet bredvid och fungerat som en avlastningsyta belamrad med tidningar och annat. Så jag dumpade tidningshögen på golvet, flyttade bokstapeln och provade. Japp, det blev ju perfekt, pallen rymdes mellan sängen och dörren och var dessutom precis lagom hög.

Men pallen behövde snyggas till.

 När jag flyttade in i huset så målade och tapetserade jag i sovrummet, det var det enda som behövde fixas, i övrigt var det fräscha tapeter. Jag målade i en blekt grön färg (päronglass) och den där pallen fick lite färg också, men inte ovansidan (förutom lite kladd). Nån tanke hade jag ju haft att måla ovansidan i nån annan färg, men det hade aldrig blivit av. Så nu såg den ut så här. Fast på bilden har jag också satt dit en pappskiva som en undre hylla, där ska jag ha en låda.
 Först letade jag rätt på färgburken för att måla också ovansidan i samma färg som grund. Men en färgburk som stått orörd i sju och ett halvt år kan bli lite svårövertalad. Färgen hade inte torkat, nejdå, det var 2-3 centimeter grönt vatten på ytan. Men själva färgen hade lagt sig i botten och var tämligen hårdpackad. Jag fick gräva upp färgen i små klattar och så kleta ut den på pallen. Det som skulle tagit två minuter tog minst en halvtimme. Men sen var i alla hela pallen päronglassgrön.

Så plockade jag fram sex olika gröna och blå nyanser av akrylfärg. Jag hade funderat på om jag skulle göra nåt decoupage eller måla ett motiv och kom på att jag skulle måla en mormorsruta. Att virka en mormorsruta kändes inte lämpligt på ett sängbord för det blir ganska dammigt i ett sovrum och då är det bra att enkelt kunna damma av bordet. Men det skulle säkert ha gått snabbare att virka, för detta måleri blev jobbigt - jobbigare för varje varv då det blev fler och fler "maskor".

För att få styrsel på målandet och få det helt symmetriskt så gjorde jag en mall att hålla mej efter. Mallen är en triangel (klippt ur en pizzakartong) med pallens sidbredd som långsida. Jag flyttade mallen från sida till sida och klippte bort en remsa för varje varv. På det viset blev det i alla fall lika på alla sidor och det gick jämnt ut på slutet.
 För att få lagom höjd på arbete så hängde jag upp pallen på en trappall.
Äntligen klar - det tog totalt tre dagar för jag orkade inte måla så många rader åt gången. Nu återstår att klarlacka hela skapelsen för den där väggfärgen är väldigt matt och ömtålig. Akrylfärgen är halvblank och tåligare, men ett skyddslager är bra ändå. Och så har jag tänkt fläta en korg av pappersrör att ha på underhyllan, nu har jag bara en skolåda där. Tills vidare är jag i alla fall nöjd med mitt nya sängbord.
Förutom att jag målade (då jag flyttade in alltså) så tapetserade jag ju också i sovrummet. Den väggen som sängen står mot fick en fondtapet. Jag hade bara en rulle av denna tapet och det behövdes fem våder så den räckte ju inte, dessutom är det extra högt i tak på övervåningen så rullen hade inte ens räckt till fyra våder. Så jag målade övre delen av väggen och gjorde fem kortare våder av tapeten. För att göra en roligare övergång mellan tapet och målad vägg så klippte jag ut motiv av tapetmönstret så det blev så här.

Read Comments

3 kommentarer:

Annika GW sa...

Oj! Trodde först att det var ett virkat överdrag! Fantastiskt målat! / Annika

lopplisa sa...

Skitfint!!! Vilken penselföring! Kan tro att du själv är nöjd!!

myrica sa...

Men så fina dom blev, och vilket jobb.
Ha en fin dag
kram